Joystick-pot?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maxxflow

Joystick-pot?

Inlägg av maxxflow »

Jag ska bygga en ratt till båtsimulatorn Virtual Sailor hade jag tänkt... Som jag kopplar till gameporten...
Till själva ratten använder jag en vanlig potentiometer, men till gasreglaget funkar inte det eftersom gas-poten bara kommer använda 1/3 av "skalan":
Bild

Jag har läst att det ska finnas sk. "joystick-potar" som bara mäter på den mittersta tredjedelen av skalan:
Bild

Frågan är var man kan få tag på sådana...? Finns inte på elfa vad jag kan se...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Du kan inte kompensera med annat värde på potentiometern eller extra motstånd?

/Johan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du kan också skaffa en potentiometer som har tre gånger så stor resistans, (300kΩ) och sen montera den så att bara ⅓ i början används.

[edit] Ändrade resistansen
Senast redigerad av MadModder 22 januari 2005, 22:39:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

MadModder, hur visste du värdet på potentiometern?

/Johan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag mindes fel. Har ändrat nu. Spelporten mäter från 0 till 100kΩ, så det är ju rimligt då att räkna på det :)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jaså det tror du :P Nä av nån konstig anledning är det 250k-potar som funkar bäst på min dator... Lite konstigt men... Jaja...

Det där med att ta 3xresistansen läste jag också nånstans, men jag fattar inte riktigt hur det ska fungera... Så att den mätbara tredjedelen hamnar i mitten och inte i början lixom...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vrid poten så har du den "aktiva" delen i ena änden istället för mitten...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Ja så enkelt kan det vara ja... :roll: Va dum ja e... :lol:
Ska testa det imorrn...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kollade lite på denna sida om rattar :D
http://www.monmouth.com/~lw4750/index.html

Det schemat över pedaler med "single axis"-metoden kör ju på det faktum att "joystick framåt" är gas, och "joystick bakåt" är broms. Om man då trycker ner båda pedalerna samtidigt, så borde det betyda att det är samma sak som att inte trycka ner nån pedal alls, eftersom den ena pedalen ökar resistansen, och den andra sänker den... Heh. Så dumt. Hur ska man då kunna bromsa fast bilen och göra burnouts? :lol:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Tusen tack för den! Där fanns många bra tips på hur man kan fixa själva ratten och sånt.

Jo och den här båtsimulatorn e lite dum, för man kan inte ställa in vilka joystick-manövrar som hör ihop med vilken funktion...

Svänga höger/vänster är X-axeln, Gas är "throttle" (pot. 4 på gameporten), Y-axeln är upp/ner på ubåtar eller bogvisir upp/ner på båtar me bogvisir... Knapp 3 är backslag, dvs. om man kör framåt och trycker in 3 så kör maskin me samma varvtal fast bakåt...
POV är Knapp4+X och Y... Knapp 1&2 är skjuta resp. tuta :)

Jo ja får testa imorrn me hur ja ska fixa den där poten... Kan man seriekoppla den med ett motstånd tro för att få 250k då på första tredjedelen...?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du vill ha full upplösning på avläsningen, så bör du ju ge spelporten värden mellan 0 och 250k för hela spakens utslag. Du kan inte seriekoppla ett motstånd och få noll ohm...
Du får helt enkelt skaffa en pot med ca 750k och använda en tredjedel av den. Du får ju då skruva fast den så att fullt utslag åt ena hållet är 0 och andra 250k.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Funkar det inte o bara kalibrera om den?
Så brukader jag göra med idiotiska bilspel där man int ekunde ändra känsligheten på ratten.
Under kalibreringen så vred man aldrig ratten ut till ändlägena så blev den känsligare.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

madmodder: justdet, det tänkte jag inte på :D :P

hedis: njae, jag har inte haft så stor framgång med wingdoze:s kalibreringsguide... och sen så vill ja ju helst göra det "riktigt" :P

Men ja ska se om ja kan hitta en 750k pot nånstans... Vill inte åka till elfa innan jag vet va jag behöver... :P
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Sen är det smart att inte låta resistansen gå ända ner till noll,
bättre med 1k.

Att det funkar bäst med 250k beror på att din port är kalibrerad för 250k.

Rent elektriskt kan du troligtvis köra med minst 500k men det kanske inte Windows känner igen.

Vad är det som är svårt med kalibreringen ?

Känner inte Windoze igen din joystick/ratt etc. ? -Då har du inte anslutit alla potar (eller så är dom för stora).
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Varför inte köra ner resistansen till noll?

Och de e inge problem med att den inte fungerar eller så, jag har lagt till den under "spelenheter" och kört kalibreringen, det funkar bra att kalibrera den me 250k-potarna. Men när ja stoppar i en annan pot som ja tror e från en joystick faktiskt så funkar det inte alls... Lägsta resistansen blir i mittläget, och den ökar från det både åt höger och vänster. Och lägsta resistansen e inte 0 heller... Skumt... Och den går inte att få "normal" med kalibreringsguiden...

Så här e det kopplat:
Bild

Anledningen till att 1+3 & 1+4 är kortslutna är att wingdoze annars tror att de inte e nåt där och börjar klaga :P Tror inte den kan ta nån skada av det eftersom potarna också kortsluter i ena ändläget...
Skriv svar