Lägger denna tråden här då den handlar om strömbegränsingen till en LED, snarare än LEDen i sig. Tror det är rätt tänkt?
Har nyligen skaffat mig en lite finare husvagn. Nu ska denna pimpas lite smakfullt med belysning är tanken!
LEDs jag tänkt använda är vanliga varmvita 5mm. 3,5v framspänning, 20mA.
Som jag ser det så kan jag driva dessa på tre sätt:
1: Rätt på batterispänning med ett 560ohms motstånd.
- Dock ser jag detta som vanskligt? Vad händer vid spänningstoppar/dalar?
2: Molectric tipsar om LM317 som med ett motstånd blir en konstantströmdrivare.
- Kan väl vara vettigt, men lite overkill? Bökigt när man vill ha flera leds dessutom.
3: En spänningsstab typ 7805 som klarar 1A. Då kan flera dioder med ett varsitt motstånd på typ 82ohm kopplas parallellt.
- Detta tror jag på. Minimum av komponenter med med bibehållen säkerhet för dioden.
Vidare, hittade en liten remsa med powerleds i gömmorna också. Tror (99% säker) det är 1w varmvita. Dessa vill jag självklart också använda i husvagnen!
Drivning av dessa då? Gissar att idén med att bränna bort effekt med motstånd går bort där pga. ineffektivitet?
Men ska man då köpa sig en svindyr (enl. mig) drivare snyggt inkapslad och allt. Eller funkar en LM317 lika bra? Om den gör det, varför används inte dessa mer som drivare?
Men, kommer en LM317-regulator påverkas av spänningsskillnader man kan få i husvagnen?
Många frågor. Har säker missat/glömt nåt, men det reder vi nog ut i tråden sen!
Strömbegränsning till LED i husvagn
- FormerMazda
-
Mindmapper
Jag tycker att du tar en 9V LDO istället för en 7805. Sedan tar du 2st LED i serie med resistor up till 9V. Mindre förluster på detta sätt än med en 7805.
1W LED kopplar du endera på samma sätt. Eller också tar du 2st i serie med en strömgenerator med LM317. I de fall du vill slå till/från en och en så kopplar du naturligtvis inte i serie. En ännu bättre lösning är att köra en switchad reglering som reglerar ner strömmen direkt nästan utan förluster. Blir mera komplicerat men är den bästa lösningen.
1W LED kopplar du endera på samma sätt. Eller också tar du 2st i serie med en strömgenerator med LM317. I de fall du vill slå till/från en och en så kopplar du naturligtvis inte i serie. En ännu bättre lösning är att köra en switchad reglering som reglerar ner strömmen direkt nästan utan förluster. Blir mera komplicerat men är den bästa lösningen.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja det viktiga är ju att få så lite förluster som möjligt, särskilt om man gillar att fricampa. En switchad lösning är givetvis bäst, men själv använder jag för tillfället en LM317-baserad lösning i min vagn. Inte optimalt, men gick snappt att bygga 
http://elektronikforumet.com/forum/view ... %E4slampor
Finns lite info i Wikin om sådant här som kan vara intressant.
OT: Vad händer eg med Pici.se? Senaste jag hörde var att Posten skickade runt servern, men det var ju ett tag sedan...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... %E4slampor
Finns lite info i Wikin om sådant här som kan vara intressant.
OT: Vad händer eg med Pici.se? Senaste jag hörde var att Posten skickade runt servern, men det var ju ett tag sedan...
- FormerMazda
Mindmapper: 9V LDO är vad jag förstår en krets med flera ingående komponenter? Försökt söka lite på just vad det skulle vara/innebära, men inte hittat nåt jag känner mig klokare av.
PHermansson: Klart intresserad av dina läslampor! Synd att inte bilderna fungerar dock.. För den LED du använder där kan aboslut vara intresse också att använda.
Du råkar inte ha några beamshots att dela med dig av? Finns ju en miljard olika LEDs och moduler med LEDs, men bara ett fåtal ärliga beamshots. Siffror säger mig nästan ingenting.
Och en beamshot ska vara i jämförelse med en känd ljuskälla, typ glödlampa.
Generellt: Lösningen jag söker ska vara billig och enkel att bygga. Men inte så billig och enkel att det stannar vid ett motstånd då man tappar (som jag ser det) säkerheten för lysdioden.
PHermansson: Klart intresserad av dina läslampor! Synd att inte bilderna fungerar dock.. För den LED du använder där kan aboslut vara intresse också att använda.
Du råkar inte ha några beamshots att dela med dig av? Finns ju en miljard olika LEDs och moduler med LEDs, men bara ett fåtal ärliga beamshots. Siffror säger mig nästan ingenting.
Och en beamshot ska vara i jämförelse med en känd ljuskälla, typ glödlampa.
Generellt: Lösningen jag söker ska vara billig och enkel att bygga. Men inte så billig och enkel att det stannar vid ett motstånd då man tappar (som jag ser det) säkerheten för lysdioden.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
-
Mindmapper
ELFA har t.ex LM2940T-9 som har 0,5V spänningsfall vid ström upp till 1A.
Vid 9,5V från batteriet håller den alltså 9V ut. Om du jämför med 7809 som har ett spänningsfall på 3V så behöver du alltså 12V för 9V ut. Glöm inte att titta på inkopplingsrekommendationer. Ofta ska man koppla in kondingar på in- och och utgång på regulatorn. Bilen är ju inte någon rolig miljö att koppla in elektronik i husvagnen är väl kanske lite bättre men när den är kopplad till bilen så har du mycket skräp därifrån. Använder du 9V och serieresistor blir det ganska säkert. Om spänningsregulatorn krachar och ger full spänning ut, så ökar inte strömmen så mycket i lysdioderna att de går sönder. Förutsatt att du dimensionerar lite snällt (ca. 20mA) och inte ligger på max.
1W är det lite kinkigare med.
Vid 9,5V från batteriet håller den alltså 9V ut. Om du jämför med 7809 som har ett spänningsfall på 3V så behöver du alltså 12V för 9V ut. Glöm inte att titta på inkopplingsrekommendationer. Ofta ska man koppla in kondingar på in- och och utgång på regulatorn. Bilen är ju inte någon rolig miljö att koppla in elektronik i husvagnen är väl kanske lite bättre men när den är kopplad till bilen så har du mycket skräp därifrån. Använder du 9V och serieresistor blir det ganska säkert. Om spänningsregulatorn krachar och ger full spänning ut, så ökar inte strömmen så mycket i lysdioderna att de går sönder. Förutsatt att du dimensionerar lite snällt (ca. 20mA) och inte ligger på max.
1W är det lite kinkigare med.