Mitt CNC projekt. !

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MrNiceman68

Mitt CNC projekt. !

Inlägg av MrNiceman68 »

Här är en länk till mitt cnc projekt.

http://cnc4home.zoomin.se/

Kommentera gärna.

Johan
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Flera av bilderna är dubletter.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jojje, jag hittade inte några dubletter, men det har kanske fixats till. Men var det din enda kommentar? Jag tyckte det såg ut som ett väldigt fint bygge...
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Den ser verkligen proffsig ut.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Snyggt!
Har du nått som ska täcka lagervagnarna så det inte kommer skit i dom undre?
Hur stor är z-axeln, slag mm? Jag har precis köpt en sån z-axel på e-bay och den är mycket lik din. 60mm travel var de på min.
MrNiceman68

Täckning !

Inlägg av MrNiceman68 »

Täckning kommer att ske med plåtar som skydd mest för nerfallande partiklar, annars klarar de tätningarna damm och spån mm, men lite underhåll blir det nog.

Z-axeln är 100mm slag på, ja den verkar vara ett bra kap från E-bay med, 1200sek ink frakt från USA.
De flesta delarna är från E-bay, och deflesta är nya med.

Tack så länge.
Se ni saker som kan ändras med era erfarenheter så kläm fram dem.

Tackar

Johan
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fräsen skrev:Jojje, jag hittade inte några dubletter, men det har kanske fixats till. Men var det din enda kommentar? Jag tyckte det såg ut som ett väldigt fint bygge...
Om man trycker på Fräsen under Senaste fotoalbumen till vänster. Då kommer det upp lite bilder. Några av dom är dubletter. Visas även vid Bildspel.
Bilderna 2-3 = DSC_0057
Bilderna 4-5 = DSC_0058
Bilderna 6-7 = DSC_0059
Bilderna 8-9 = DSC_0060
Bilderna 16-17 = DSC_0066

Annars är den jättefin, å ser väldans dyr ut. Enda som jag reagerade på var att benen ser lite tunna ut, men det kanske funkar kanon iaf.
MrNiceman68

Bilderna !

Inlägg av MrNiceman68 »

Jo Jojje !
Det finns lite dubbletter med olika upplösning på.
Men har inte varit så petig på den sidan.

Jo så sant benen är lite klena men i detta fallet sär det bara för testet, skall göra en stabilare konstuktion för dem senare, när jag testat av maskinen i drift o känner vad den behöver göras mer för styvningar och så.

Jo det har varit ganska mycket pengar, men har sålt av en del bra att ha prylar som finansierat detta.

tror jag är uppe i ca 30´000.- nu minst..

Men vad gör man inte när man tycker något är kul.

Det landar nog på en 10´000 till med spindel och så .

Johan
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Har själv funderingar på att nyttja en aluminiumbas att fästa stålskenorna på , men är lite tveksam p.g.a. de olika längdutvidgningskoefficienterna:
stålskenan 11,8 10. -6.
Aluminium: 2,3 mm/meter/100 kelvin
Har du funderat över detta?
Hur stor skevhet orsakar t.ex. 10 graders temperatur förändring?
MrNiceman68

Utvidgning !

Inlägg av MrNiceman68 »

Jo jag har funderat och konstarerat att det är av vikt att maskinen står i 19 gr, temp och att man håller det, ev kommer jag att göra en maskin i stål när denna konstruktionen är klar.

Denna konstruktionen är lite snabbare att göra, men inte lika stark som en konstruktion i stål.
Fast är heller inte ute efter 0.01mm i tolerance, men strävan skall man ju ha hög. för att få ut så bra noggranhet som möjligt.

Även grund tolerancen på profilerna är ganska hög. så dessa ytor är bearbetade, för att få plana ytor, planslipade och några frästa.

Fast även stål har ju utvidgningskoefficent som man måste beräkna och ta hänsyn till i en maskin som denna, med känsligare när man blandar oilka material.

Väl tänkt.
Tack för den vinkeln, man kan aldrig vara nog för noggrann.

Johan
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo aluminium utvidgar ju sig ungefär dubbelt så mycket som stål. Skillnaden blir ganska precis en hundradels millimeter per grad per meter. Så ändrar temperaturen 10 grader så är en enmeters aluminiumskena ungefär 0,1mm längre än en enmeters stålskena. Så viss skevhet kan ju uppstå men kommer det att märkas? Skulle inte tro det. Dessutom är ju 10 grader väldigt mycket.

Värre hade det varit t.ex. med paraffin och kol, de har väldigt olika utvidgningskoefficienter men det är ju inte så lämpliga material i sammanhanget... :wink:
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Störst problem med långa skenor som är ihopskruvade längs hela längden. Detta kommer att bli en "bimetallfjäder"
Har övervägt en lösning med endast mittpunkten fast och en form av glidlagring i ändarna.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

blir det inga större temeraturväxlingar så borde det inte vara något problem.

annars kanske du kunde skruva fast en liknande stålstång på undersidan?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

MAHA:
Ja om vi pratar om t.ex x-axel på en meter så är 0,1 mm utan betydelse för x-nogrrannheten - det är i stället kulskruvens utvidgning som påverkar. Problemet gäller då eventuell bågform på x som påverkar z-axel och denna är betydligt svårare att räkna ut.

blackadder:
Jag tänker ha min CNC i ett garage som jag bara har värme i vid nyttjande, så temperaturväxlingar på 30 grader är inte osannolika. Är rädd för språngvisa hopp i fogarna.

Ja en extra stålskena på andra sidan skulle nog hjälpa lite, men då faller ju min största anledning till att använda aluminium: att få ner vikten.
MrNiceman68

Nya bilder !

Inlägg av MrNiceman68 »

Lite nya bilder och uppdatering av projektet.

Se länken.

Älskar allas komentarer.

Fortsätt med den linjen.

http://cnc4home.zoomin.se/

// Johan
Senast redigerad av MrNiceman68 16 april 2009, 10:19:31, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar