Tre pulser med hjälp av t.ex. 555

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dajo

Tre pulser med hjälp av t.ex. 555

Inlägg av dajo »

Hej!

Jag är väl vad man måste kalla en nybörjare på elektronik, men inte heller helt borta. Jag hoppas att med er hjälp lyckas bygga följande:

Jag vill bygga en krets som när strömmatningen slås på först väntar ca 10 sekunder, sedan ger den tre pulser på ca 1 sek med ca 1 sek mellanrum. Tiderna är inte jättekinkiga. Sedan ska kretsen inte göra något mer alls även om matningen fortsätter vara på i timmar.

Det är en fjärrkontroll som ska få tre strömpulser och därmed skicka en serie på tre "knapptryckningar". Den aktuella knappen är fixerad i intryckt läge.

Jag har läst mycket om 555-kretsen, som verkar vettig, men jag har aldrig använt en sådan och vill gärna ha så mycket stöttning som möjligt... Fattar inte hur jag ska få till tre pulser, eller hur jag ska lägga upp :-)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nää, 555:an är väl inte så jättesmidig till att räkna pulser med. Du behöver nog någon räknare av något slag. Själv skulle jag absolut byggt det med en mikrokontroller, men har man inte dom kunskaperna så är det nog en övermäktig lösning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

2st 555:a och någon logikkrets borde lösa det.

första 555:an genererar en puls varje minut, andra genererar en puls varje sekund och den försa aktiverar den andra. logikkretsen eller kretsarna ska se till att efter 3 pulser så stoppas fler...

Vilka logikkretsar du bör använda har jag inte i huvudet...

Edit: ladda hem någon variant av spice och testa innan du bygger är ett tips...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade definitivt vald en µC-lösning men en logik-lösning kan vara som följer:
4520 är 2 st 4-bit binära räknare.
4514 är en 1-av-16 dekoder.

Om man till att börja med tar en ICM7555 som gör pulserna i rätt takt.

Dessa pulser matas sedan in i en av räknarna på 4520, utgångarna driver 4514.

Självklart måste 4520 få en reset-puls vid power-on, detta kan enkelt fixas med en kondensator och ett motstånd.

Nu kommer 4514's utgångar att "vandra", tar man 3 st dioder (1N4148) på utgång Q10, Q11 & Q12 och samlar ihop katoderna med ett pull-down motstånd, kommer de att vara '1' efter 10 pulser och vara det i 3 pulser, Q15 kopplas till Clock-ingången på den använda räknaren och pulserna till Enable-ingången, detta gör räknaren att stoppa när den 16'onde pulsen kommer.

Sedan är det bara att samla ihop så att det skicka ut pulser när denna samlade gatningen ger '1'.
SvenW

Inlägg av SvenW »

De flesta skulle nog valt en mikroprocessorlösing. Det är idag ganska enkelt, förutsatt att man har en dator och kan läsa manualer på engelska.
Nackdelen är att det tar lite tid att lära sig första gången, men har man väl lärt sig så finns nästan ingen gräns för vad man kan göra.

Detta behövs:
En processor, t.ex. PIC ellet AVR krets för ca 30kr.
Om man är låst till M$ behövs möjligen en hårdvaruprogrammere för några hundralappar.(?)

Är man van vid Linux räcker det med en sladd till parallellporten, en kopplingsplatta (~100 kr) och några motstånd. Man laddar ner några fria program: avrdude, gcc-avr, binutils-avr och kanske något mer. Sedan står man på jättars axlar.
Skriv svar