Klumpigt av mig kanske men brist på standard spelade förstås också in. Har 3 USB kabinett med hårddiskar och då också tre nätdelar Alla ser likadana ut med samma mini-din ingång för 5 volt 12 volt och jord. Men som synes på bilden är 12 volt och jord skiftade på den med ett annat fabrikat. 1 sekund med fel kabel förstörde elektroniken i kabinettet. Inte HD:n som tur var.
Ingen större skada skedd typ 150 kr på tradera men ändå. Tro inte att det finns någon standard
EDIT Fel av mig HD är också trasig startar inte upp när jag satte den i det andra kabinettet
Som tur är inte den viktigaste utan den minst viktiga disken.
Förstås bara elektroniken som är trasig ser att det finns en massa IBM deskstar på Tradera fast inte exakt samma nummer. Vad tror ni passar en del andra elektronikkort till den här också 80,4GB IC35L090AVV207-0
Jag har också upptäckt att man får väldigt många nätdelar till slut. Har börjat märka upp dem med klisterlappar eller helt enkelt påtejpat papper som står vad de är till. Många är ju förvillande lika.
Sen kan man ju inte slänga saker som fungerar heller.
Detta med sjuttioelva olika nätadaptrar och laddare är ett elände. Jag har en hörna där det ligger ett antal för Palm, Archos, PSP och ett antal andra apparater (som tur är är kontakterna olika så det är ingen risk att elda något). I skåpen finns ännu fler. För att inte tala om mobiltelefoner...
Jag önskade precis som den drabbade att det finns en enhetlig standard som alla var tvungna att följa, inte bara för att undvika olyckor som denna utan också för att få ner antalet.
Ja jag ska ta och börja märka upp alla mina också. Fast de här var gömda under skrivbordet på en eliminatorhylla. Så bara kablarna stack upp. Ja ja sånt händer. En massa filmer på disken och något annat som jag inte kommer ihåg vad det var Det gör mig litet orolig, men om jag inte saknar det kan det väl inte varit något viktigt. Å andra sidan ligger det ju väldigt säkert där nu med trasig elektronik.
Vad kan ha gått sönder? Förstås inget skydd mot omvänd polaritet på hårddiskar för den avlånga plastplutten i datorlådorna går ju inte att vända fel.
Får väl hålla ögonen öppna efter en likadan disk på Tradera. Förr eller senare lär den väl dyka upp. Ni som läser det här kan väl också hålla ett öga öppet.
Skall du byta kretskortet så måste det vara exakt samma modell och typ. Har dock inte testat detta med just IBM så jag vet inte om det fungerar på dessa men bör göra det tycker jag.
Så fort jag ser "DC-plug" är det VARNING!. För det är ingen ordning på polaritet eller spänning. Ibland blandas DC, oglättad AC, halvvågs AC, eller AC dessutom. Halleluja *p00f*
Fan slängde ju en sådan disk med kretskort för inte så länge sedan. (disken lät som ett ånglok) annars hade jag ju kunnat skicka kretskortet i hop om att du hade kunnat rädda datan till en annan disk.
som sagt brukar det bara vara kretskortet som går sönder när man matar in fel spänning på diskarna.
Det jag mest är rädd om är att man tar en AC adapter istället för DC adappter.
Spec mellan modem och routrar. tror jag bränt två st enheter på det sättet ^^
Storlekmässigt påminner den om C-disken i min Dell som jag skriver på just nu - och den disken är på vippen att rasa när som helst mha. lagerhaveri efter typ 4-5 års kontinuerlig drift. Nästa gång denna disk stannar och blir kall så går den förmodligen aldrig igång igen då den för några dagar sedan krävde 4 omstarter med power ON/OFF och lät som en vinkelslip hela tiden för att efter ett tag plötligt gå upp i full varv och tystna och bootningen kom igång. (det blev snabbt gjort en backupp kan jag ju säga...) - är förvånad att den nu efter 4 dagar kontinuerlig drift fortfarande inte har krachat...
Nåväl, när denna disk tas ut för sista vilan inom ett antal dagar/veckor och den liknar din etikett så kommer kretskortet vara tillgänglig om du är intresserad (ej disken pga. möjlig kvarbliven förtagsinformation i den någonstanns - jag kommer personligen att förstöra skivorna i den innan den går till elektronik-skrot)
Hädanefter ska jag alltid spara elektroniken i alla diskar som jag får tag på. Kan vi inte alla i forumet göra sammalunda så får vi en betydligt större möjlighet att hjälpa varandra vid haverier. korten tar ju inte stor plats
Hör av dig när det händer
Vad tror ni händer om man provar med en elektronik som inte har exakt samma nummer typ. Kan datat på diskarna bli korrupt om det inte fungerar
förmodligen så tillåts inga skrivövningar alls av controllern förrän den känner igen sig - och det mesta av controllerns 'firmware' ligger på själva hårddisken och det är i stort sett bara en bootloader på kontrollern (vadå flashminne om man sitter på många GB hårdiskutrymme)
men risk är det alltid då kontakter kan sitta anorlunda och med andra spänningar - men ser man att kretskortet verkar identiskt med kretsplaceingar och kortmönster och dess revisionssiffror så kanske man vågar...
jag lyckade rädda en maxtor 250 gig full med data med överflytt av kortet från 180 gig maxtorhårdisk efter att diskmotordrivkretsen brann (ett informellt känd svaghet i själva motordrivkretsen visade sig senare) - själva kretskortet visade sig vara identisk med samma tillverkningsbatchnummer...
men skall det fungera så måste nog diskarna vara i ungefär samma genaration och chassie-typ, men nödvändigtvis inte vara av samma disk-storlek.
kortet är på 'hold' för din räkning - men räkna inte med den närmaste veckan - jag PM när det är dags.
Ehuu... alla dom där gamla dosorna är ju guld-värda när man leker med LED:s! Har man en mikrodator över så blir det extra roligt. Lysdioder är ju billiga på Internet.
Det är ju jättebra att få tex 18V 3A då man kan köra massor av LED:s på en gång. Tack vara detta har jag nya sänglampor med 100st 5mm vita LED:s (nej jag lödda inte alla det var från två ficklampor).
För USB-chassin så får man ha en standar, dom som inte följer den standarden löder jag på vanliga 4pin vita molex (jo dom suger att arbeta med men dom ÄR standard).