Föremålet för tråden är en äldre industriell pjäs på över ett ton. Den har stått större delen av sitt liv i en skola men även hunnit med att vara prydnad

Den köptes främst in för att användas att ta fram delar till min bil men har även fungerat mycket bra att tillverka finmekaniska delar till både elgitarrer och radiostyrda bilar.
En bild på pärlan
Koordinatbordet med maskinskruvstycke
X-matning utan hjul
Y och Z matning
Varför konvertera då kan man fråga.... Tja suget efter att kunna ta fram mer komplexa detaljer är ju en påverkande faktor men i slutändan så det nog så att projektet i sig är roligare

I alla fall, jag har en del initiala funderingar som jag behöver behöver svar på innan jag går igång och gör någonting.
Den första funderingen jag har rör de befintliga trapetsskruvarna som styr koordinatbordet. Det är idag ett rejält glapp (backlash ??) när man byter riktning på någon av x eller y axlarna. Z axeln belastas ju konstant nedåt och har inte det problemet. Vad jag förstår så skall man kunna förspänna en gängad hylsa i acetalplast på skruven och på det sättet få bort centerglappet. Ett annat alternativ är också att byta ut de befintliga skruvarna mot kulskruvar. Om man bortser från prisskillnaden vilken lösning blir den bästa och hur stor skillnad (om någon) får man i precision ?
Nästa fråga rör stegmotorernas storlek och drivstegens prestanda. Koordinatbordet rör sig mycket lätt när man snurrar på rattarna i X- och Y- led medan det går betydligt tyngre i Z led. Och 1000-kronors frågan är då vilken storlek på stegmotorer kommer jag att behöva. Jag vet, omöjlig fråga att svara direkt på men någon kanske har nått hum om det och kanske kan ställa några ledande följdfrågor så man hamnar något så när rätt.
Tja, det ar väl en början i alla fall. Ha en fortsatt trevlig helg.
/Pontus