CNC uppdatering av gammal industri fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

CNC uppdatering av gammal industri fräs

Inlägg av 6502 »

Efter att ha suttit och läst alla intressanta och inte minst spännande trådar så känner jag att det är dags att dra igång mitt eget lilla projekt.

Föremålet för tråden är en äldre industriell pjäs på över ett ton. Den har stått större delen av sitt liv i en skola men även hunnit med att vara prydnad :roll: och att stå på ett mindre företag. När jag övertog den så var den i ett hyfsat skick och efter lite putsning och smörjning så fungerar hon helt klanderfritt. Alla delar är i gott skick och det är en fröjd att arbeta den.

Den köptes främst in för att användas att ta fram delar till min bil men har även fungerat mycket bra att tillverka finmekaniska delar till både elgitarrer och radiostyrda bilar.

En bild på pärlan
Bild

Koordinatbordet med maskinskruvstycke
Bild

X-matning utan hjul
Bild

Y och Z matning
Bild

Varför konvertera då kan man fråga.... Tja suget efter att kunna ta fram mer komplexa detaljer är ju en påverkande faktor men i slutändan så det nog så att projektet i sig är roligare :D

I alla fall, jag har en del initiala funderingar som jag behöver behöver svar på innan jag går igång och gör någonting.

Den första funderingen jag har rör de befintliga trapetsskruvarna som styr koordinatbordet. Det är idag ett rejält glapp (backlash ??) när man byter riktning på någon av x eller y axlarna. Z axeln belastas ju konstant nedåt och har inte det problemet. Vad jag förstår så skall man kunna förspänna en gängad hylsa i acetalplast på skruven och på det sättet få bort centerglappet. Ett annat alternativ är också att byta ut de befintliga skruvarna mot kulskruvar. Om man bortser från prisskillnaden vilken lösning blir den bästa och hur stor skillnad (om någon) får man i precision ?

Nästa fråga rör stegmotorernas storlek och drivstegens prestanda. Koordinatbordet rör sig mycket lätt när man snurrar på rattarna i X- och Y- led medan det går betydligt tyngre i Z led. Och 1000-kronors frågan är då vilken storlek på stegmotorer kommer jag att behöva. Jag vet, omöjlig fråga att svara direkt på men någon kanske har nått hum om det och kanske kan ställa några ledande följdfrågor så man hamnar något så när rätt.

Tja, det ar väl en början i alla fall. Ha en fortsatt trevlig helg.

/Pontus
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-förspänna i acetalplast tror jag inte på men det finns på lite modernare knäfräsar en delad bronsmutter just för att slippa "hugg" när man vänder riktning, enkelt förklarat. (Har mer med matning på bordet och fräsen rotationsriktning att göra) Liknande lösning finns på vanlig supportsvarv på svarv X-axel men du kommer aldrig ner till noll i praktiken. Sätt bordet i mittläge. Dra åt kilen som du justerar glappet med hyffsat hårt och se hur lång du kan mata ut mot ändarna innan det blir väldigt trögt. Då får du en uppfattning hur sliten trapetsskruven är.
Misstänker att du kommer 10-15 cm sen är det stopp. Då kan du glömma alla förspänningar. Då är det kulskruv som gäller. -dra lagom, så du inte spräcker bordet.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Fin maskin! Att få bort vändglappet på en trapetskruv kan bli svårt eftersom den troligen är mer sliten på mitten än utåt ändarna. Om du monterar en andra mutter och förspänner mot den befintliga så kommer det antingen att gå bra på mitten för att sedan gå trögt eller nypa helt i ändarna eller gå bra i ändarna och glappa på mitten. Men det beror förståss på hur slitna skruvarna är.

Kulskruvar ger dig vanligtvis betydligt bättre precision än befintliga skruvar (men allt är relativt), minimalt vändglapp men dessutom betydligt högre verkningsgrad vilket i sin tur gör att du kommer undan med mindre motorer.

Vill du göra det "riktigt" så byt till kulskruvar på X & Y åtminstånde. Det kostar en hel del pengar men det blir också en mycket bättre maskin.

Precis som du säger är det jättesvårt att säga hur kraftiga motorer du behöver. Du kan ju prova dig fram genom att uppskatta hur mycket tyngd du lägger på "ratten" när du "fräser för hand" med det största verktyget du tror du kommer använda - adderas sedan åtminstånde 50%.

Jag skulle gissa på en stegmotor på 6Nm eller så med en 1:2 remtransmision mellan motor och skruv skulle vara rätt lagom för X- & Y. På Z får man kanske ha en lite större motor och eventuellt mer utväxling men det beror på hur konstruktionen är på drivningen idag.

Försök att tänka ut hur du skall fästa motorer etc på maskinen Du har ju en fungerande fräs så konstruera och tillverka så mycket du kan innan du börjar riva ner maskinen så borde det gå hyffsat smidigt.

/Henrik.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Som skrevs tidigare, en fin maskin. Ett litet tips för att få Z axeln lite lättare att köra. Spänn enn sådan där gas fjäder som brukar finna spå morderna bilar för öppning av motorthuv och bagagelucka. Leta rätt på se sådan som har lagomt stort slag och styrka. Sätt den mellan de delar som flyttar sig när du ändrar Z-axeln.
På detta sätt så behöver du inte ha så stor motor på Z-axeln om gasfjädrarna hjälper till.
Jag har en liknande maskin som du och tänker sätta några gasfjädrar från främst SAAB 900 mellan borrhuvud med motor och växellåda och maskinens stativ för att underlätta höjning och sänkning av borrhuvud.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

precis som H.O skriver så är den riktigt fin. Får jag gissa är det en tidig 60-tals maskin. Du har en "spak" på vänstersida, strax ovan denna ser det ut att sitta en spårskruv med bricka på. Det är till din linjal som du kan prova glappet på. Moment på min maskin är 4Nm och utv 1:2 en Storebro cnc.
Bara lycka till. Vad är det för fabrikat? Sajo eller BRNO?
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Tackar för alla svar, gjorde lite tester och skruven verkar vara väldigt litet sliten, men jag är nog sugen på att montera in kulskruvar i alla fall. Nu sitter en skruv med 28 mm diameter så jag får ge mig ut på jakt och se om jag kan hitta någonting liknande med en kulmutter.

Passade på att ta en lite bild under bordet och det ser ut att bli en del som måste monteras ned.

Bild

/P
sniffer

Inlägg av sniffer »

Den fräsen såg ut att vara något i min kaliber. Sälj den till mig!
Men men de va faktiskt den gammal redig och stöddig fräs du hittat. Skall bli kul att se detta arbete utvecklas.
Sen kan du få flytta in i min hall. Men då skall fräsen med :P
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

sniffer -> Frestande men Allingsås är lite för långt bort :lol:

Har suttit och roddat runt och letat lite kulskruvar nu. Det verkar som att kulskruv med 16mm i diameter är det vanligast förekommande (lättast att få tag på). Frågan är om det räcker till i min pjäs ? Befintlig skruv är ju 28 mm och jag vill inte reducera användningsområdet för fräsen. Det skall fortfarande gå att fräsa stål med den. 25 mm's skruvar finns också att tillgå men inte i lika stor omfattning. Någon som har några funderingar att dela med sig av.

/P
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tror det beror mera på muttrarna än på stångdiametern. Jag fick tag i några 20mm kulskruvar som dragit runt på en dubbelspindlig kretskortsfräs. Muttrarna var av bamsetyp, iaf om man jämför med dom som finns till försäljning på nätet. Mycket längre å kraftigare och många flera kulor.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har inte kunskapen att räkna på sånt där men spontant känns 16mm kulskruvar för klent. Dom klarar säkert belastningen i sig, Solectros 16X5mm t.ex är specad till 4600N dynamiskt, men risken är att dom bågnar/böjer sig när man belastar dom, speciellt på X-axeln eftersom den är så pass lång. Jag hade nog kört på 25mm skruvar i det här fallet....

Som jämförelse så sitter det 32mm skruvar på min Abene VHF-3, den ser ut att var ungefär i samma storlek som din, möjligen något större.
Skriv svar