27Mhz FM => GSM repeater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

27Mhz FM => GSM repeater

Inlägg av danei »

Ska man ta det snabbt har jag tre frågor:
1. Hur slöa är posten?
2. Hur kopplar man in handsfree på en Ericsson T68?
3. Hur bygger man en bra 27MHz antenn?

Den lite längre versionen:
Jag ska i morgon natt ut på en scoutledar sårning kallad
TA´I. Då skulle jag behöva ta in 27,025MHz FM. I min omgivning hittade jag ingen med radio som klarade det. Det slutade med att jag ropade in en mobil komradio på tradera. Den är på väg ipaket, men det verkar ta längre tid än jag trodde.Om jag får den i tdi funderade jag på att rigga den i en bil i stället för att släpa runt på den, med en telefon på automatsvar ringer jag upp den när det är dags.

Hur får man telefonen att reagera på att ett handsfree är anslutet i botten kontakten? Tanken av att via spänningsdelning koppla in högtalar ljudet där.

Vad jag har förstår så är 50Ω standard på dessa apparater. Hur bygger man en enkel antenn för det? Är en sladd på en halvlåglängd från backen upp i ett träd en bra variant? Jorden i backen i så fall. Jag tar gärna emot förslag.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Den är på väg i paket, men det verkar ta längre tid än jag trodde.

Den ligger på ICA MAxi i Motala, är det inte dit den ska ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tack för att du uppmärksammade mig på det. Senast jag kollade var den inte där. Då ska jag med andra ord försöka koppla ihop det hela.

EDIT: Nu kom det SMS om det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det någon som vet hur man får en ericsson telefon att detektera handsfree?

EDIT: I bland är man blind. Det stod ju i sidan jag länkade till själv. Bygla stift 7 & 8. så detekteras handsfree.

EDIT2: Hur mycket kan vara lagom dämpning för att gå in på mic ingången på telefonen?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Enklast är väl två trådar på 5,5m , ena till jord och ena till mittstiftet.
Häng upp det vertikalt i ett träd , mata mittpunkten med koax.

Annars skaffa ett litet blyacc , fixa en dåligt avstämd nödantenn som kan stå lite av sig själv - t.ex ett bit av ett gammalt måttband i stål - ta nån bit på 2m , då kan du ha den dubbelvikt vid förflyttning(1m) och fälla ut andra halvan vid stillastående

Dessa mobilstationer ligger strax över en amp vid sändning och runt 0,1 vid passning och mottagning så nån amp i accen duger många timmar
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tror du att en horisontell dipol är att föredra?

Edit: Blir inte en dipol i närheten av 75Ω? Funkar det bra mot en radio som jag gissar är på 50Ω? Går det i så fall bra med en 75Ω kabel?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Dom flesta stationer för kortdistanstrafik kör vertikal polarisation , antennerna pekar ju uppåt så att säga , på dom här låga frekevenserna är det nog bäst att köra samma pol. speciellt när du inte kan stämma av grejerna ordentligt - du kommer redan ha lite förluster på grund av det.

På högre frekvenser spelar det lite mindre roll med polarisation då man har mycket reflexer från omgivningen som kan studsa in lite hur som helst.

Du kan mata med 75ohms catv koax , ytterliggare förluster men antagligen hanterbara , räckviddsmässigt bör du därför köra vertikalt för att få nån av faktorerna rätt.

Det är lätt och riskfritt att ta emot med missanpassad antenn , sändningen blir dock lite sämre , riskerna för radions slutsteg finns också men då måste antennen vara ett riktigt hopkok av ett mongo - typ en halv decimeter sladd till en 27Mhz radio.

Skall du bara ta emot så ta en koax och löd på två lika långa trådar av så lång längd som möjligt och häng upp så vertikalt som möjligt
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mer än en halv våglängd topp till topp är det väl ingen vits med.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Japp

Det blir fel om det blir kortare eller längre än det som räknats ut för frekvensen och antenntypen.
Dipolen räknas ut till en halvvåg som total längd.

Kollar man på antenner så ser man oftats att dom har skruvspröt - det handlar om stora skillnander med cm men det gäller vid sändning där åter reflektionen in till slusteget är av intresse - för stor återgång av effekt innebär att röken släpps ut från effektrtissan vid sändning.

För mottagning spelar det dock mindre roll - men försök göra en vertikal montering iaf.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska man räkna med någon korrektion för signalhastihet i metall 0,96 och 0,98 har jag sett.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag fixade ihop något. Jag rapporterar huruvida det funkar eller ej när jag vet det.

Det blev en spännings delning 4,7kΩ + 4,7MΩ. Nu inser jag att det är en tiopotens mer än jag tänkte mig. Men det verkar funka. Jag har visserligen bara tagit emot brus. Antennen är en dipol med 2,69m åt vart håll. Antennsladden blev en rulle TV antennkabel av hyfsad kvalite. Lite onödigt lång men det funkar för hoppningsvis. Jag åter kommer med rapport.
Skriv svar