Fördröja tändpulsen från pickup till cdi-enhet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Charliesnor
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 december 2007, 10:07:28
Ort: Göteborg

Fördröja tändpulsen från pickup till cdi-enhet

Inlägg av Charliesnor »

Hej, vill begränsa maxvarv på en 1cyl 2-taktare genom att backa förtändningen så att motorn tappar kraft när den kommer upp i varv.
Motorn har brytarlöst tändsystem med 19grader ±3 graders förtändning vid 1200varv och 10grader ±3 graders förtändning vid 5000varv.

Hur svårt är det att bygga en krets som lägger på en fördröjning på signalen från pickupen så att cdi-enheten triggas senare ju högre motorvarvet blir?
Hur dyrt skulle ett sånt här bygge bli?
Vilka verktyg behövs?
Och framförallt, finns det en färdig byggbeskrivning?
Hur mycket enklare blir det om man hoppar över dynamisk fördröjning och istället kör med statisk fördröjning som styrs via strömbrytare?

Mvh
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Inlägg av BMI »

<"Motorn har brytarlöst tändsystem med 19grader ±3 graders förtändning vid 1200varv och 10grader ±3 graders förtändning vid 5000varv".

Tvärt om bör det vara , ju högre varv desto mer förtändning
Charliesnor
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 december 2007, 10:07:28
Ort: Göteborg

Inlägg av Charliesnor »

Nej, sitter med verkstadshandboken och där står det att förtändningen börjar minska vid 3000varv.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

2-taktare sänker tändningen med varvtalet och 4-taktare höjer tändningen med varvtalet.
Så är det för det vet jag. :)
Skriv svar