Trådlös rörelsestyrning i lägenheten

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
kenai

Trådlös rörelsestyrning i lägenheten

Inlägg av kenai »

Hej
Jag tänkte göra något som gör att jag kan kontrollera lampor, persienner m.m. genom att t.ex. vifta på handen. Om man t.ex. har en liten sms i (sudden motion/move sensor) som skickar iväg en signal till en trådlös sändare som skickar till en mini dator. Datorn avkodar rörelsen och skickar iväg en signal till den mottagaren som känner igen den rörelsen.

Så då är frågorna:
Vad ska man använda för trådlös överföring (och mottagning)? max 50 m (bluetooth, ir dyl?) (framför allt ska sändaren från handen vara så liten som möjligt) (och var kan jag köpa denna)

Var hittar man en sms att köpa. Själv har jag hittat denna sida http://www.kionix.com/sensors/accelerom ... html#KXPS5 och tänkte någon ur KXPS5 serien.

Var hittar man en liten dator som verkligen är liten? inte större än 10*10*10 cm

Ja det var väl det :P vad tror ni om de?

//Sitka
ps: antar att programmering krävs och då kan jag bara java...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>mini dator
något mindre än stordator. En mikrodator är mer än nog kraftfull.
Skulle satsa på en mcu. AVR eller PIC.

IR måste väl vara det som gäller. Att köra BT låter som att krångla till det i onödan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Låter lite ogenomtänkt faktisk...

En trådlös förbindelse är inget problem, det finns moduler till sånt och att blanda in BT vore att begära trubbel i mängder.

"Vifta med handen" som styrning... hur då?
Inte så mycket "hur viftar man med en hand", det kan lilltösa lära mig snabbt men HUR ska ett "persiennvift" skilja sig från "taklampavift"???

Att detektera rörelsen är inget svårt, ett accelerometer + en µC kan klara det ganska enkelt.

Men antalet kommandon som enkelt kan "viftas" är ju ganska begränsat, jag ser dock ett extremt potential om handsensorn kan ge absolut lägesposition, då kan man peka på persiennerna och "vifta" av/på kommando, peka på taklampan och göra dito osv.

DET skulle vara grejen... men plötsligt blir allt "en aning" mer besvärligt...
kenai

Inlägg av kenai »

"Vifta med handen" som styrning... hur då?
Inte så mycket "hur viftar man med en hand", det kan lilltösa lära mig snabbt men HUR ska ett "persiennvift" skilja sig från "taklampavift"???
Jo jag tänkte att ett persienns vift kan t.ex. bara röra sig på X-axeln, medans lampan kan röra sig via Y-axeln. Eventuellt tar datorn in information under ca 1.5 sek och sedan jämför med ett register där alla rörelser finns lagrade. Då skulle man kunna göra en mer avancerad rörelse i form av t.ex. ett V, O, —, l, m.m... eller?
Skriv svar