Program för att rita elscheman

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ankan

Program för att rita elscheman

Inlägg av ankan »

Ska rita kopplingsscheman för en utrutning. Dvs hur de olika apparaterna ska kopplas till varandra med kopplingslistor för plintar mm.
Kunden vill ha resultatet i DWG-format (autocad) och jag funderar på vilket program man ska använda.

Om det är autocad som gäller, finns det något speciellt tillägg som gör det smidigare, för jag tycker annars att autocad är som att jobba med photoshop.

Saknar funktioner som underlättar i kretskortprogram som tex att flytta sladdar, få sladdar att fastna vid pinnarna på kretsarna mm. Nätlistor är även en bra funktion.
Listor för kopplingsplintarna kanske man kan få genererade på något sätt.
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns tillägg till AutoCAD såsom ELPROCAD eller AutoCAD Electric men dom är inte gratis så är det en engångsgrej så kanske det är bättre att göra det "manuellt". Om du slår på grid och snap-to-grid så går det lite enklare men automatiskt genererade korsreferenser, listor, plint-tabeller och kabel-tabeller etc får du bara med hjälp av tilläggsmodulerna.

Sen finns det EPLAN som är rätt schysst men det är inte heller billigt, det exporterar DWG och dxf.

Det finns en uppsjö men det är som sagt inga billiga grejer....
ankan

Inlägg av ankan »

Elprocad LT Pro 5 finns tydligen här på jobbet. Är det någon idé att uppdatera till senaste eller klarar man sig med den versionen?
Känns som att man borde gå en kurs för att lära sig Elprocad och dess funktioner. Ingen som kan det programmet här.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har använt det (ELPROCAD LT Basic 4) men jag kan det absolut inte. Tyckte det var lite "klumpigt" och så och har aldrig fått till "automatiken" men det är uppenberligen för att jag inte "kan" det.

Om ni har det så varför inte använda det, det här ju några år på nacken men fungerar säkert, om ni nu inte VILL uppdatera.... - kanske går att förhandla till er en utbildning om ni köper uppgraderingen...

EPLAN kan jag lite bättre (för att jag gått en kurs) och jag kan säga att jag hade nog kunnat "rita" lite med det utan att gå utbildningen men mer än så hade det nog inte blivit där heller...det är komplicerade program och det gäller att veta vad man vill ha ut ur dom och ha diciplin.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har använt elprocad under ett par år år runt 1997 (+150 apparatskåp, +1000 sidor totalt) och sen igen runt 2004 (med en version för Acad LT från ungefär 97....)
Så lite erfarenhet har jag...

Jag använde aldrig funktionerna som nätlistor eftersom de aldrig blev som man drar i skåpen så man fick ju endå skriva om dem. (punkt till punkt blev ju såklart rätt, men började man bygla ihop flera saker så blev det ju garanterat fel ordning, kortare byglingar på samma sida av tex en kontaktor blev ju inte numrerad heller)

Visst kan det vara lite irriterande att komponenter och ledare inte sitter ihop, men så stort problem upplevede jag det aldrig som.

Jag använde altså elprocad mer som ett symbolbibliotek än något annat.

Hur stort är skåpet? Kan du AutoCad idag?
ankan

Inlägg av ankan »

Kan väll inte säga att jag kan Autocad. Har provat lite med elprocad men inte mer. Tycker det känns mer som photoshop än ett program gjort för att dra trådar.

Det är tre skåp som ska kopplas och skåpen är mellan 50x50 till 100x100cm
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja, jag kan hålla med dig om det, däremot har jag aldrig blivit kompis med något av de schemaritningsprogram som finns för elektronik...

Fast jag har ritat alla mina kretskort i Autocad med, det handlar nog mer om ovanor..

För tre skåp verkar kurs + uppgradering väldans dyrt, ni kan inte lägga ut det på någon?
Är det interndragningen eller bara externa kopplingar som ska visas?
Internt kan mog ta en vecka, externt bara en dag eller två?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

jag fick en cd med programmet fastEL på en mässa för nått år sedan. Har testat den lite och det verkar vara enkelt och bra.

ÅF i sverige är http://www.pkdata.se

Kanske kan vara nått?
JoakimCreutzer

Inlägg av JoakimCreutzer »

Jag kör med EasyEL som också är en produkt från PK Data. jag tycker det funkar riktigt bra, lätt jobbat, lätt att lära sig funktionerna. öppna/spara filer i DWG och DFX foramt.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Kör oxå Easyel. Mkt lättarbetat och bra. Bästa supporten jag har fått från
något annat företag. Enkelt att ändra/lägga till egna symboler mm.

/ Tompa
Skriv svar