Använda sig av 12 linan (dator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Snusmumriken

Använda sig av 12 linan (dator)

Inlägg av Snusmumriken »

Hej, jag hade lite funderingar som jag hoppas jag kunde få lite svar och kanske hjälp med.

Jag håller på att bygga en liten ITX dator, och kände att jag skulle behöva lite mer USB portar, så jag tänkte slänga in en fin strippad usb hub i chassit.

Men nu är det så att hubben kräver en extern strömförsörjning på 9v @ 1A.
Och jag undra lite vad jag skulle behöva för att då ta 12v linan i datorn, och omvandla den till 9v @ 1A. Att lägga till är att 12v linan då har olika Amper tal beroende på belastning utav systemet, men alltid över 1A är det iallafall, tror det kommer röra sig runt 2-3 A ..

Så jag undra vad som behövs för att göra detta.

Om ni inte förstod fråga bara, jag är nog lite för trött för att se mina brister :)

Tack på förhand! / max
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det effektivaste är väl att ta en switchad step-down regulator i stil med dessa:
http://www1.elfa.se:80/elfa~se_sv/go.js ... =73-277-86

Går att linjärreglera det också, enklare konstruktion men mer värme.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Frågan är ju varför huben kräver 9 V. Strömförsörjniungen används ju för det mesta bara för att den ska kunna ge 5 V-matning ut på alla anslutningarna, så en vettig hub borde klarar sig med 5 V (och det borde du ha på moderkortet).
Snusmumriken

Inlägg av Snusmumriken »

Jo man tycker ju det, jag vet faktiskt inte, hubben jag kollar på drevs på 9v @1A, och jag antar att jag borde matcha den istället för att hoppas på att 5v linan duger(+ att bygga någon liten filurig grej är ju alltid kul :) )
Snusmumriken

Inlägg av Snusmumriken »

Meduza skrev:Det effektivaste är väl att ta en switchad step-down regulator i stil med dessa:
http://www1.elfa.se:80/elfa~se_sv/go.js ... =73-277-86

Går att linjärreglera det också, enklare konstruktion men mer värme.
Så om jag förstod pdf:en lite rätt där så steppar den ner 12v till t.ex. 5v med 3A eller är ajg helt ute på linan och cyklar? (har inte någon direkt koll på dessa saker)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det effektivaste måste vara att strunta i att omvandla till 9V som senare omvandlas till (förmodligen) 5V. Förutom att det skapar en hel del förluster därmed värme kostar det även tid och pengar. Vill du bygga något kan du göra något annat trevligt till ITX-projektet.
Det brukar inte vara så svårt att se vad som händer med spänningen som kommer in i hubben. Du bör hitta säkring, någon (några) dioder samt en spänningsregulator. Oftast kan man se på typnr. och leta fram datablad för att se vilka egenskaper regulatorn har. Att mäta spänning efter regulatorn är en annan metod, som tillsammans med strömmätning ger den information som behövs.
Snusmumriken

Inlägg av Snusmumriken »

Mhm måste medge att det snurrar lite i huvudet nu. Att det kommer ta lite tid och kosta lite pengar har jag redan räknat ut, men det är lite det som är meningen då det är en del i projektarbetet i 3an.

Så om vi säger att jag skulle stanna med plannen på att omvandla 12 till 9v så borde jag köra på köra på en step-down regulator och lite motstånd ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Step down lär kräva åtminstone en konding (och blir stabilare med en spole, men troligen sitter det ändå reglering i hubben).

I och med att du vad jag förstått ändå ska slakta huben borde du ju kunna se hur det ser ut där och se om det sitter en regulator. Bara att löda bort den och bygla istället såkan du mata huben direkt med 5 V.
Snusmumriken

Inlägg av Snusmumriken »

Det skulle kunna vara en ide, tack så mycket! nu får jag av vakta i väntan på att komma så långt i projektet :P
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

ta 3-4 kraftigare likriktardioder och sätt i serie
spänningsfallet bör bli ca 3V

Swech
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns ju alltid 7809, TO220 1.5A.

Du kan säkert hitta färdiga hos Kjell, Micro, Biltema etc.
Snusmumriken

Inlägg av Snusmumriken »

Tack för alla olika förslag och idéer, nu återstår bara att se hur jag löser det. Måste vara lite klurigt annars blir fysik lärarna arga :)
Skriv svar