*Löst* --> Min nybyggda wisp648 går inte igång..

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MrDude

*Löst* --> Min nybyggda wisp648 går inte igång..

Inlägg av MrDude »

Hej!

Jag har lödit ihop en ny och fin wisp648, men jag kan inte få den att funka - lysdioden på programmeraren blinkar inte när den får el i sig. Annars gick ihoplödningen smärtfritt (jag somnade inte med lödkolven i handen eller så).

När jag lödde ihop wispen så följde jag den extremt noggranna manualen, så allt sitter som det ska. Sedan jag märkte att den inte fungerar så har jag även dubbelkollat lödningarna och att alla komponenter sitter åt rätt håll osv ett par gånger utan att hitta något fel.

Hur länge ska man vänta för att få kontroll-dioden på wispen att blinka? Är det lång tid (längre än en min) då kanske jag bara har varit för snabb..? Måste wispen vara inkopplad till datorn eller så för att dioden ska blinka (vågar inte testa om något nu skulle vara fel)? Hittills har jag haft wispen kopplad till målkretsen, men inte datorn, men för att få dioden att blinka kanske man ska köra wispen utan målkrets, om dioden bara är tänkt som en kontroll efter att wispen har lödits ihop?

När jag mäter spänningen på wispen så ser det ut som om PICen får strax under 5 V, så den bör ju fungera tycker jag. Några förslag på vad som kan vara fel och hur jag kan testa det?
Senast redigerad av MrDude 24 september 2008, 04:56:33, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> när den får el i sig.

Hur går det till ? Var kommer den ifrån ?

> Måste wispen vara inkopplad till datorn eller så för att dioden ska blinka

Nej, det räcker med att den har 5V via röd/svart tråd, eller en högre spänning
in till sin egen 7805'a.

> om dioden bara är tänkt som en kontroll efter att wispen har lödits ihop?

Den är en kontroll av att programvaran på Wisp'en startar.

> så ser det ut som om PICen får strax under 5 V,

Beroende på vad "straxt under" är, så kan det fungera eller inte...
varför skriver du "straxt under" istället för den faktiska spänningen ?
Det är en ganska värdelös information...

> Några förslag på vad som kan vara fel...

- Felbyggd. Kan vara många orsaker, dåliga lödning, lodbrygga, felvänd
komponenent, saknad komponent o.s.v. I princip vad som helst...

- En 5V som inte ligger där den ska (inom ca +/- 0.2 V bör vara OK).

> ...och hur jag kan testa det?

Vissa fel får man avsyna för hand. Eller de flesta fel igentligen...
MrDude

Inlägg av MrDude »

Strömmen kommer till wispen via målkretsen som får sin ström från ett gammalt atx-nätaggregat som fungerar bra och normalt driver en liten dator. Spänningen över wispens PIC är 4,88 V med den målkretsen jag har nu (blinkar en led..). För målkretsen jag hade innan så låg spänningen på 4,87 V om jag minns rätt. Spänningen in till wispens kontakter är 4,91 V.

De komponenter som går att vända fel här är väl elektrolytkondensatorerna, dioderna (även lysdioden), PCB-hållarna, transistorerna och kanske regulatorn också om man verkligen är trött, men allt det där var jag noga med när jag lödde ihop den, och nu när jag tittar på dom i efterhand så ser dom rättvända ut. Dessutom har jag inte förväxlat 7805:an med TIP122:an, vilket väl annars skulle kunna ha varit en förklaring.

Någon lodbrygga hittar jag inte, varken genom att titta på kretsen eller genom att mäta där det är nära. Saknad komponent är det inte heller, eftersom jag har följt manualen, som noggrant går igenom komponent för komponent, och det finns inte heller några platser kvar att löda in något på.

Det finns inget bra sätt att testa hur programvaran på PICen fungerar utanför kretsen? Vad är det mer som är helt nödvändigt för att få igång PICen? Egentligen, för att få igång programmet, så bör det väl bara behövas att resonatorn fungerar, och att PICen får ström, eller? I sådana fall kan jag ju ta loss den och testa separat tillsammans med en lysdiod på ett kopplingsdäck..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
Generellt är inte ATX agg världens bästa PSU, de kan leverera lite
för mycket ström vid kortslutningar t.ex.

Det ska räcka med spänning, en 20 MHz resonator (eller kristall) o.s.v.
för att den ska hoppa igång. Det kan testas separat om man vill.

Det finns alltid en mikroskopisk risk att jag har råkat blanda
ihop 648A'na när jag flashade dom så att du har fått en blank.
Jag kan skicka över en som jag kollar en extra gång att den
är OK (kör den på en av mina Wisp648'or först) så att vi kan
utesluta det, i alla fall. Du bör kunna ha den på onsdag om jag
får iväg den idag.
MrDude

Inlägg av MrDude »

Det låter kanon. Men då behöver jag lite tid för att testa den och fixa lunch och sådär, så mailar jag dig sen ifall jag inte får igång den separat, så behöver du inte göra något (mer) jobb innan jag vet om det är något fel på den.

Tack för hjälpen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Du har fram till ca 17-tiden på dig
för att jag ska hinna till posten till 18:00... :-)

Maila i så fall, och glöm inte adressen !

/Janne.
MrDude

Inlägg av MrDude »

PICen fungerade bra utanför wispen, så det är något annat som är fel..

Jag testade att koppla upp wispen via skruvanslutningarna och helt utan målkrets. Då blev spänningen över PICen bara ungefär 2 V. Om jag däremot kopplar in strömmen genom målkrets --> DB15 --> wisp, då blir spänningen över PICen 4,9 V och spänningen över skruvanslutningen blir ungefär 5,1 V (men dioden är fortfarande död). Känns som sättet att koppla in strömmen inte borde påverka så mycket..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Något verkar riktigt fel.
Låter som om något kring de 4 dioderna eller 7805'an.

> Jag testade att koppla upp wispen via skruvanslutningarna

*VAD* kopplade du in där ? Det bör vara ca 9-12 V.

> Känns som sättet att koppla in strömmen inte borde påverka så mycket..

Nej, det borde det inte.
Har du möjlighet att ta ett par bilder på bygget ?
MrDude

Inlägg av MrDude »

haha, okej, det är 9-12 V på skruvanslutningarna också.. Det förklarar varför det blev så konstigt. Jag körde med samma strömkälla och förväntade mig samma resultat (precis som du misstänkte), inte helt genomtänkt :)

Nu när jag har testat med ett nätaggregat som var tillräckligt starkt mot skruvkopplingarna så blev spänningen över PICen samma som när jag anslöt via DB15-kontakten. Sodjan, jag tar och mailar över ett par bilder på wispen, målkretsen ser exakt ut som "Blink a LED"-kretsen på http://www.voti.nl/blink/index.html. Hur man lägger upp bilder på forumet har jag däremot inte koll på.. Men jag skickar över ett par bilder alldeles strax.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

MrDude> Du lägger upp bilderna på någon bildsite, t.ex www.geting.se, och sedan refererar du till dom från forumet. Antingen inline eller som en länk, valfritt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> haha, okej, det är 9-12 V på skruvanslutningarna också..

Ja, alltså...
Det sitter en 7805 på kortet, plus likriktningsdioder, så det går åt minst
ca 9V för att 7805'an ska fungera som den ska...

Jag såg inget direkt misstänkt på bilderna (men det hade varit bättre
om de hade legat i forumet). Processorn fungerade ju utanför kortet. Du
får mäta lite och se att MCLR o.s.v är OK.

Som en sista utväg kan du skicka över den till mig så testkör jag här.
MrDude

Inlägg av MrDude »

Det visade sig att felsökningen gick bra mycket bättre när jag letade upp en beskrivning av kretsen istället för att prova runt på måfå som en idiot.
Efter att ha testat resistansen på allting (ja, även alla banor som var helt onödiga att testa) så kunde jag utesluta allt utom resonatorn och ett par saker till, och när jag lödde bort den och kopplade på en kristall + 2 kondensatorer istället så funkade allt. Så nu har jag tryckt in dom komponenterna där resonatorn satt förut, inte jättesnyggt, men dioden blinkar i varje fall =)

Tack för hjälpen och tålamodet, Sodjan.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det visade sig att felsökningen gick bra mycket bättre när jag letade upp en beskrivning av kretsen istället för att prova runt på måfå som en idiot.
He, he... systematisk felsökning. Motsatsen är "percussive mantenance", dvs man bultar på prylen tills den funkar ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jahaja, en "trasig" resonator. Det tror jag inte att jag har sett tidigare.
Bytet från en vanlig kristall+kondingar till en resonator var ett av "nyheterna"
på Wisp648 (jämfört med Wisp628). Dels för att få färre komponenter, dels
för att resonatorer normalt är driftsäkrare.
Skriv svar