Olika typer av datakommunikation?
Tveksamt, då du måste skapa en separat strömförsörjning för databussen.
Det är lätt att lura sig.
Maxen kostar runt $10:- eller så, optokopplare, strömförsörjning interface mm, kan lätt kosta mer, tillkommer också att det skall fungera under alla omständigheter, speciellt om det ligger upp emot 300V potenialskillnad mellan enheterna.
Det är lätt att lura sig.
Maxen kostar runt $10:- eller så, optokopplare, strömförsörjning interface mm, kan lätt kosta mer, tillkommer också att det skall fungera under alla omständigheter, speciellt om det ligger upp emot 300V potenialskillnad mellan enheterna.
Jag tänker köra med samma strömförsörjning som mastern. Behövs knappast spänningsomvandlare för att driva ett gäng lysdioder. Bara varje modul i sin tur har isolering (genom optokopplare) så går det bra. Men då är väl UART 9600 baud det närmaste till hands ändå? Då behövs en opto för data ut och en för data in, 3+3 = 6 kr ( + ett par motstånd).
Det blev visst lite förvirrat här. "Samma strömförsörjning som mastern" syftade alltså inte på drivningen av slavprocessorerna utan av själva databussen. Vad jag menar är att databussen inte behöver vara isolerad från mastern, men den måste isoleras från slavarna. Om jag använder vanliga optokopplare så handlar det om att mastern får driva uppåt en 25 lysdioder (när den sänder).
Micke_s : Jag tänker mig två optokopplare på varje kort, en för indata och en för utdata. Men jag har lite svårt att få ihop det med bara två trådar. Mastern ska ju kunna driva upp till 25 st lysdioder som sitter i modulernas optokopplare samtidigt som den ska kunna avläsa om någon av modulernas utgående data aktiveras genom att en transistor börjar dra ström... det kan jag bara lösa med tre trådar - en data in, en data ut och en gnd. eller?
Micke_s : Jag tänker mig två optokopplare på varje kort, en för indata och en för utdata. Men jag har lite svårt att få ihop det med bara två trådar. Mastern ska ju kunna driva upp till 25 st lysdioder som sitter i modulernas optokopplare samtidigt som den ska kunna avläsa om någon av modulernas utgående data aktiveras genom att en transistor börjar dra ström... det kan jag bara lösa med tre trådar - en data in, en data ut och en gnd. eller?
Simplex = bara kommunikation åt ena hållet.
Duplex = kommunikation åt båda håll.
Detta har givit lite pseudouttryck:
Half duplex = kommunikation åt båda håll fast de "turas om" ledningarna.
Full duplex = kommunikation åt båda håll samtidig.
RS485 är half duplex.
RS422 är full duplex.
Timingen med RS485 kan ganska enkelt skötas av µC'n med UART'en i.
Och bussen...
En konstantströmsgenerator till att driva det hela. Sändande optokopplaren behöver med stor säkerhet hjälp av en transistor som buffer för att palla strömmen.
Duplex = kommunikation åt båda håll.
Detta har givit lite pseudouttryck:
Half duplex = kommunikation åt båda håll fast de "turas om" ledningarna.
Full duplex = kommunikation åt båda håll samtidig.
RS485 är half duplex.
RS422 är full duplex.
Timingen med RS485 kan ganska enkelt skötas av µC'n med UART'en i.
Och bussen...
En konstantströmsgenerator till att driva det hela. Sändande optokopplaren behöver med stor säkerhet hjälp av en transistor som buffer för att palla strömmen.