Gratis 3D med dxf-export

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

Gratis 3D med dxf-export

Inlägg av jaras »

Jag har inte jobbat in mig i ett cad-program ännu och tittar på lite olika varianter. Gratis smakar ju ofta gott och jag fick tipset om Caligari Truespace som har blivit ändrat till gratisvariant. Enligt spec kan det exportera till DXF. Är det rätt väg att gå om vill skissa på projekt och sedan få ut dom på fräsen? Någon skrev här att Google Sketchup kan vara rätt men att det har nackdelar, dyrt med DXF och att cirklar inte blir bra. Solidworks och Autocad är säkert vettigt vid större projekt men det verkar så tungt att lära, och utanför min budget.

Caligari TrueSpace
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det verkligt behov av 3D fräsning eller kan du klara dig med 2,5D?

Säg så här, hur ska du bereda från den ev. 3D DXFen till verktygsbanor, vad har du för CAM program till detta?

Vad ritar du med nu? 2D eller 3D?

Var ligger din budget på ett paket med CAD - CAM programvara, antar att det är Mach3 som ska göra jobbet att tolka dna krumelurer :)
jaras

Inlägg av jaras »

Det var ett bra svar. Naturligtvis enklast att göra det enkelt i början. Har provat att köra Sketchup och jag tyckte det blev enormt komplicerat att förstå cam-delen. Enkelt program i början gör hela vägen enkel. Vilket 2.5-cad tänkte du på? EMC eller Mach, jag är positiv till Ubuntu och Gratis, finns det anledning att välja annan väg? Den jag kan komma på är hjälp att komma igång och många här verkar förstå Mach3. Eller så är det fler inlägg pga av svårare att förstå...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Förlåt men, vilken CAM pratar du om?
Sketchup har mig veterligen ingen CAM eller har jag missat nåt?

Ska du köra gratis så är väl Ubuntu/EMC din väg att gå men ingen gratis CAM finns som är nåt att ha som jag ser det. Sheetcam finns nu till Linux och är gratis under beta/utvecklingen men sen kommer den att kosta en slant och det är inte långt kvar nu innan Sheetcam TNG blir skarp. Den kommer även att få svenska menyer så snart jag får tillfälle att översätta.

Jag förespråkar MACH3 - nån version av AutoCad eller liknande som kan leverera Acad12 DXF:er för beredning i Sheetcam eller så går man på hobbypaketet av Dolphin Partmaster som är både CAD o CAM med postning till Mach3. Möjligheten finns att köpa en svarvmodul också .

3D CAM så vill jag rekommendera Meshcam, tar in STL:er och gör ett bra jobb.
jaras

Inlägg av jaras »

Jag skrev aldrig vilket CAM-program. Har lekt lite i Lazycam men det jag menar är att lära sig stegen cad/cam/fräs är inte helt intuitivt och det är nog vettigt att hålla det enkelt i början.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, läste lite som f-n läser bi...

Att bereda från 3D DXFer är nog inte 'bara', Lazy klarar INTE 3D

Vad är det du ska göra för nåt? Kanske kan jag ge dig tips om vad du bör prova
jaras

Inlägg av jaras »

Tackar för erbjudandet om hjälp. Det är mest smågrejjor för cykel som jag tänkt i början. Ska nog ta en bild och lägga in så blir det lättare att visa.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

i CAM väg kan jag tipsa om CAMBAM. Enkelt och väldigt grundläggande, har dock inte haft tid att prova 3D funktionerna än, men de finns där.

Får lite samma känsla som av LazyCam. Pocketing är dock ganska dålig i den fortfarande.
jaras

Inlägg av jaras »

Tecno, jag har lite bilder på två exempelprojekt.
Det ena, brioloket, är tänkt som ett gemensamt projekt i familjen. Skissa på papper eller i 3D och fräsa ut i trä, enkel modell men kan ändå bli fint med lite färg. Tanken är kanske inte att gör just ett lok, men liknande.

Den andra lite cykeldelar, utslitna men jag tänker mig att jag ska rita en kugg, snurra ett hack på rundmatningsbordet och fräsa ut en fräsh kugg, snurra ett steg till, fräsa etc. Borde finnas tillräckligt med matrial för att göra en gång iallafall, kanske två. Nästa steg blir att göra hela kugghjulet scratch, kanske med lite text på sidan. Det är i aluminium, men det vore sjysst med rostfritt..

Kugghjulet blir väl 2D och loket skulle jag vilja göra som träning på 3D-modellering. Blir det tydligare? Borde kanske flytta diskussionen till en projekttråd?!

Bild
Bild
Bild
Skriv svar