NiCd 7.2V till 6V

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
marcusg

NiCd 7.2V till 6V

Inlägg av marcusg »

Håller på att skissa på ett kort till en av mina radiostyrda modellbåtar. En av funktionerna är en rökmaskin som drivs på 6V. Övriga funktioner drivs på 5V, förutom motorn som går direkt från batteriet, ett 7,2V NiCd-batteri.

Rökmaskinen drar ungefär 300mA vid 6V, och jag undrar nu hur jag skall få fram denna spänning. Har letat på Elfa, men de regulatorer jag hittar har antingen för högt spänningsfall (t.ex. 7806) eller för låg maxström. Någon som har några förslag?
opatagio

Inlägg av opatagio »

Kanske en sådan funkar. Kollade lite som hastigast.

http://www.national.com/mpf/LM/LM2941C.html
marcusg

Inlägg av marcusg »

Ah, får ju givetvis bli en variabel regulator! Dags att gå att lägga sig, märker jag... Kollar runt lite mera på elfa :oops:

Men när jag nu ändå är igång... Kommer att använda en npn-transistor (bcv47) för att kunna slå till/från rökmaskinen från en pic. Tänkte koppla som översta bilden i första inlägget i denna tråd. Det bör fungera, då spänningen ovan transistorn (där då rökmaskinen kopplas in) är 6V och PICen drivs med 5V, eller hur? Och så kanske jag ska ha regulatorn att ge typ 6.3V för att kompensera spänningsfallet över transistorn (exakt hur stort det är får jag leta upp i databladet efter en god natts sömn...)

Edit: hade tänkt lite fel, tänkte först koppla som andra bilden i första inlägget... Men rökmaskinen behöver ju ingen strömbegränsning...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

En spänningsregulator har ju ett visst spänningsfall också - vissa regulatorer har 1.5 till 2 volt drop från in till ut. Så om du ska omvandla 7.2 volt till 6 så stor jag att det är bättre att du bara sätter två dioder i serie (- 1.2 volt) eller så räknar du med att spänningsfallet på transistorn är ca 0.3 volt och att rökmaksinen tål 6.3 volt...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En nyladdad 7,2V acce kan lämna 9V och det kanske inte är bra för rökmaskinen, (det kanske ryker på fel ställe då)! :)
marcusg

Inlägg av marcusg »

Men det fina med regulatorn opatagio nämnde är ju att spänningsfallet är 0.5V (max 1.0V), vilket ju fungerar för mig. Får prova ifall marginalerna räcker för att lämna 6.3V, skulle i.a.f. gissa att det gör det...
Skriv svar