Magneters placering i generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Magneters placering i generator?

Inlägg av Gimbal »

Spånar lite smått på att knopa ihop en generator ala pannkaksmodell typ vindkraftsnissarna bygger, fast mindre, ungefär i storlek som en CD. Som ren labbgrunka.

Tänkte till en början bara ha magneter på EN skiva, 9st. Samt 6 spolar.

Frågan är bara hur långt isär magneterna kan sitta på skivan utan att magnetfältet dummar till sig? Material och tjocklek på skivan, material mellan magneterna, om något? Finns det några tips där?

Samt var det inte någon på forumet som sålde lite magneter?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Finns lite info här:

http://24volt.eu/generatorkonstruktion.php

Kjelle
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Finns mycket kul på den sidan, det jag lurade på var om magneterna skulle sitta N/S/N eller om man kan sätta N/N/N ifall avståndet mellan magneterna är tillräckligt stort så att en sydpol bildas mellan magneterna (när man bara kör med magneter på en skiva alltså).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Framgår mycket tydligt av sidan som Kjelle länkade till hur magneterna ska sitta.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja när du har två skivor med magneter mot varandra.
Men min fundering gäller om du har en skiva, samt när magneterna inte sitter så tätt. Kan rita en liten skiss senare...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det måste väl bli enligt samma princip N/S/N, så att du får N-S så nära varandra som möjligt. Men blir dom för långt från varandra minskar effektiviteten fort. Därför ar det bra med två skivor.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag släpper den tanken tills vidare, får bli N/S/N som vanligt och en 12/9 pol (eller möjligen 10/6 borde inte det funka också?)
Skriv svar