Koppla liten mobilskärm till en dator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
baski

Koppla liten mobilskärm till en dator.

Inlägg av baski »

Tjena!
Nu skriver jag min första tråd här, och i den tänkte jag fråga, först och främst om det går att koppla en skärm från en mobiltelefon till en dator.
Om det nu går, hur pass svårt är det att göra, om man ska gå efter guider och liknande?
Jag håller nämligen på att bygga en htpc och tycker att det vore fränt att ha en liten skärm på datorn som kan visa lite saker som, hur långt filmen har gått, hur varm datorn är och liknande.

Edit: Rubrik/blueint
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du behöver plocka fram tillverkare och modellnummer så att man kan få fram paneltyp samt pinout och protokoll.
Sen lär det förmodligen behövas någon microkontroller som styr panelen.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

För så kallade alfanumeriska displayer som t.ex. den här:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,290000000

så finns det rätt mycket färdig kod och relativt enkla kopplingsscheman på nätet för hur man kan koppla den till parallelporten. Googla på "hd44780 lpt" och följ första länken. HD44780 är den krets som man brukar använda för att styra den här typen av display.
baski

Inlägg av baski »

Tackar!
Den där sidan var mycket lärorik, och jag tror jag börjar förstå på ett ungefär hur det hela går till. Mycket viktigt och intressant!
baski

Inlägg av baski »

Tanken är att skärmen ska sitta på en mediadator som jag håller på att bygga. (Jag har faktiskt tänkt att dokumentera det i projektdelen).
Och då skulle jag gärna vilja att skärmen kunde visa en "play" knapp när filmen/serien spelas och en "paus" knapp när det är paus osv. Men eftersom jag inte har några större erfarenheter utav programering så vet jag inte om det äör genomförbart. Är det genomförbart?
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Skriv svar