Drivsteg till stegmotor med sinusstyrning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
patst577

Drivsteg till stegmotor med sinusstyrning?

Inlägg av patst577 »

Hej!

Jag letar efter en drivning till en stegmotor. Anledningen är att driva en skivspelare, en tråd för detta finns här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Så till frågan:

Kan nån tipsa om en drivkrets som är snabb nog att ta ungefär 1000 steg i sekunden och där varje steg drivs av en analog sinussignal (sinus(x) och sinus(x+~90°)).

Det hela kommer styras av en ATmega88 som sedan är kopplad till en D/A. Detta för att det är mycket viktigt att motorn går jämt och exakt. Anledningen till att använda en stegmotor är att slippa använda reglering.

Tack för hjälpen i förväg!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har exprimenterat lite med att styra stegmotorer med hjälp av att generera en sinusvåg med ljudkortet på en dator och sedan skicka signalen ut till stegmotorn via en förstärkare.

Du kan läsa mer om det i den här tråden. Tanken var att koden skulle gå att köra på till exempel en AVR med PWM eller D/A och sedan kunna förstärkas upp med ett gäng transistorer, en H-brygga, en förstärkare eller liknande.

Projektet har tyvärr stått stilla ett tag på grund av tidsbrist. Säg till om detta är av intresse så kan jag försöka snabba på mig med att åtminstånde publicera källkoden på nätet.

EDIT: Vore ju kul att bygga en brutal DJ-spelare. Skitsimpelt att implementera en pitch-kontroll om man fick ihop detta. Då skulle man ju kunna slänga på en äckligt stark stegmotor och på så vis verkligen få en "instant start". :D
patst577

Inlägg av patst577 »

Så egentligen är det inte värt att ha mer än ungefär 10 mikrosteg.

Dock tror jag inte det spelar så stor roll hur många steg man använder, med ett 8 dit D/A får man 256 steg på en hel sinusvåg.

Kanske en dum fråga, kan en vanlig förstärkare vända spänningen och driva åt båda håll?

Det skulle nog dock vara bra med en drivkrets där riktningen styrs av logik så man kan klara sig från att ha referensen någonstans (exakt) mitt emellan max och min på D/A.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Dessvärre måste man här vara lite pessimistisk, eller realistisk. Stegmotorer går inte jämt även om de styrs av perfekt sinusformade strömmar, om de inte är speciellt konstruerade för detta.
Man kan köra s.k. mikrostegning, därutöver vinner man inte mycket med finare indelning av drivströmmen.
Men det är aldrig fel att experimentera!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

patst577: Jodå en vanlig förstärkare kan bra få motorn att gå åt båda hållen, det man gör är ju att fasförskjuta den ena kanalen 180 grader, då går motorn åt andra hållet.
patst577

Inlägg av patst577 »

mha: Jo det vet jag, det jag menade var om en effektförstärkare kan förstärka både positiva och negativa signaler.

Hur gör man för att få en gemensam grund som ligger mellan topp och dal på D/An? Sinusvågen ska ju pendla kring ett referensvärde då strömmen i lindningarna ska pendla åt båda håll.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo det är mycket vanligt att effektförstärkare klarar av att förstärka både positiva och negativa signaler. T.ex. alla audioförstärkare gör det.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Hur gör man för att få en gemensam grund som ligger mellan topp och dal på D/An? Sinusvågen ska ju pendla kring ett referensvärde då strömmen i lindningarna ska pendla åt båda håll."

Det du har ut från DA omvandlaren är alltså en sinusspänning som innehåller en DC komponent som gör att hela sinuskurvan är positiv? Allra enklast att få bort DC komponenten är väl att sätta en kondensator i serie, före spänningen går till effektförstärkaren. En mer avancerad lösning är att använda en operationsförstärkare som adderare (subtraherare i det här fallet) för att avlägsna DC komonenten.
patst577

Inlägg av patst577 »

Ja, Ut från D/A kommer jag ju ha en sinus som varierar mellan 0V och Vmax. Dock vill jag ju ha en signal som går mellan -Vmax och Vmax.

Eller har jag missat något? Använder man helsteg måste man ju vända spänningen i lindningarna.

Hur påverkar antalet steg möjligheten till användningen av sinussignaler?
Skriv svar