Stegmotorer med elektronik och mjukvara för svarvstyrning?
Bra fråga! Även jag har svårt att förstå många utav funktionerna på de mera avancerade korten som C23 med funtioner som:
Enable Terminal for External Control. - ? Vad för extern kontroll.
Built in Variable Speed Control. - Varför har man hastighetskontroll på kortet när man borde kunna ställa detta i mach3?
Built in Safety Charge Pump. - Son även "Stingh" frågade.
Sen om någon vill sambeställa från cnc4pc i gbg-trakten eller några mil därifrån kan jag ju också passa på å fråga då de verkar vara vettigast kontrollerkort därifrån? Och där jag förmodligen kommer beställa ett.
Enable Terminal for External Control. - ? Vad för extern kontroll.
Built in Variable Speed Control. - Varför har man hastighetskontroll på kortet när man borde kunna ställa detta i mach3?
Built in Safety Charge Pump. - Son även "Stingh" frågade.
Sen om någon vill sambeställa från cnc4pc i gbg-trakten eller några mil därifrån kan jag ju också passa på å fråga då de verkar vara vettigast kontrollerkort därifrån? Och där jag förmodligen kommer beställa ett.
RTFM...
Chargepump eller watchdog, som borde vara ett lämpligare namn i det här falet är en säkerhetsfunktion.
Mach3 lämnar ett pulståg på en pinne i LPT-porten. En yttre krets detekterar detta pulståg och vet på så vis att Mach3 är igång. Om Mach3 skulle krascha eller datorn hänga sig så upphör pulståget och signalen blir antingen låg eller hög. Chargepump/Watchdog-kretsen detekterar detta och kan nödstoppa spindel, servon, kylmedel etc etc.

Mach3 lämnar ett pulståg på en pinne i LPT-porten. En yttre krets detekterar detta pulståg och vet på så vis att Mach3 är igång. Om Mach3 skulle krascha eller datorn hänga sig så upphör pulståget och signalen blir antingen låg eller hög. Chargepump/Watchdog-kretsen detekterar detta och kan nödstoppa spindel, servon, kylmedel etc etc.
Har en till fråga. Va får man tag i drivhjulen till den kuggade remmen från motorn? Å även rem.. Drevet på motorn bör ju vara bolton. Men hjulet till svarvens skruvaxlar är de däremot ej så moga med. De svarvar jag ändå om till önskemål. Men i vart fall så är frågan vart man inhandlar hjulen..
Stegmotorer blir kraftiga doningar från jojje modell 86STH118.
Stegmotorer blir kraftiga doningar från jojje modell 86STH118.
Finns flera ställen som säljer kuggremmar och hjul. Jens S. Transmissioner AB är en. Bara att söka på kuggrem, eller titta i Wikin.
Ok. Kalas. Å dedära med bearbetade hål löser jag själv. Tänkte bara i fall att de i vart fall kunde stämma på stegmotorn men löser väll de med då jag såg att det ej va en kilad axel utan va en sådan man skapar inspänning med skruv från ena hållet. Löser vi vettu..
Eller kasnke va kil på denna jag beställde men de skall la jag lösa ändå...
Eller kasnke va kil på denna jag beställde men de skall la jag lösa ändå...
Kom även å tänka på en annan intressant grej. Alla snackar om kulskruvar hit å dit. Men borde de inte finnas annan lösning på de i form av program som räknar med spelet vid varje vändning på Y och X axeln. Alltså man mäter upp de med indikatorklocka hur många steg stegmotorn kan ta vid en vändning innan arbetsstycket börjar följa med igen och sen skriver in de i mjukvaran som skall räkna om ritningen till rörelser för stegmotorerna. Å på de viset få den att plussa på uppmätta värden vid var vändning som görs. Något som borde vara möjligt tycker jag. Eller va tror ni? Någon som sett denna funtion hos något program?
Ne de är förståeligt. Då de inte finns något att agera stöd med just i spelsonen. Dock så tror jag inte detta problem uppträder på samma vis i en stor industrisvarv då de är ganska tunga doningar som förflyttar skäret. Å andra sidan så är redan i vart fall länsgående matning på svarven jag äver väldigt glappfri redan original. Däremot inte tvärgående. Så får se hur de blir.. Men underbart att funktionen finns i vart fall. För tror de kan fungera lite bättre i svarven ån i små fräsar som sagt. Men vi får se. Tack för svaren 

Nu kommer nästa fråga. 
Har hört mycket program-exempel när de gäller fräs för generering av verktygsbanor och G-kod. Men däremot inte ett enda för svarvning. Hittade ett nu av en slump som heter VisualTurn. Har ej hunnit prova detta riktigt än men tänkte att de va lika bra att kra med er om ni har några bättre programförslag för svarvning som ni kanske tycker är lättare/smidigare att jobba i?
Cad-programmet jag är van att jobba i är SolidWorks så kanske något program som kan ta samma format av filer som till detta.. Annars är de ju inte hela värden att göra om filformaten heller.

Har hört mycket program-exempel när de gäller fräs för generering av verktygsbanor och G-kod. Men däremot inte ett enda för svarvning. Hittade ett nu av en slump som heter VisualTurn. Har ej hunnit prova detta riktigt än men tänkte att de va lika bra att kra med er om ni har några bättre programförslag för svarvning som ni kanske tycker är lättare/smidigare att jobba i?
Cad-programmet jag är van att jobba i är SolidWorks så kanske något program som kan ta samma format av filer som till detta.. Annars är de ju inte hela värden att göra om filformaten heller.
Senast redigerad av sniffer 23 september 2008, 12:59:07, redigerad totalt 1 gång.
JAg bör nog lära mig de allra simpla först och främst. SÅ gärna lätt program till ock börja med, så jag kommer in i bitarna. Kör VisualTurn 1.0 Demo och började läsa mig lite. Men de har tydligen en tendens att krascha för mig mitt i mitt lärande. Störande.
Kan ju tilläggas också att svenskspråkiga program underlättar de ytterligare för mig. Men de är nog svårare att hitta bra sådana..
Kan ju tilläggas också att svenskspråkiga program underlättar de ytterligare för mig. Men de är nog svårare att hitta bra sådana..