Bra elmätare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Passar på att låna tråden lite..

Är det någon som känner till om det finns någon enkel "stickkontakts-elmätare" som enkelt går att modifiera för att få ut tex en puls per W eller liknande?

Tänkte skicka värdet trådlöst till hem automatiseringsbygget som pågår, men den biten är inte problem, de är bara själva avläsningen som är lite trixig..

Hittade nyligen på Conrad en sån produkt jag vill göra, dock är de ju roligare att bygga själv och nog billigare om man vill ha ett antal och så har man koll på protokollet själv istället för att analysera deras, men finns de ingen lämplig man kan modda blir det ett gäng såna.

Bild
http://www.conrad.se/?article=125313
Sänder på 868Mhz

Manual:
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... -en-nl.pdf

Mottagaren:
Bild
http://www.conrad.se/?article=125310
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med Conrads mätare för 375 SEK är det tveksamt om det lönar sig att fixa med egen. Med tanke på att den är färdig, godkänd, bara att ordna lämplig mottagar modul.

Finns ännu billigare, som förhoppningsvis kan modifieras..

Jula ArtNr 406102, Elmätare fr 170 SEK, Max 16A 230V:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=406102

Bild

Finns en med större display och mer funktioner för 200 SEK:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=406100

Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Den på sista bilden visar garanterat fel för olinjär last.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det räcker inte att mäta sant effektivvärde på strömmen. Det enda som fungerar är att multiplicera momentanvärden av ström och spänning och sedan integrera detta till ett medelvärde. En viss strömstyrka har olika "effektstyrka" beroende var på spänningens momentanvärde man befinner sig.

Ett sätt kan vara en strömtrafo och sedan en PIC som samplar hyfsat snabbt. Spänningen kan också samplas genom en trafo, eller så gör man bara en nolldetektor för att få fasvinkeln och räknar med 230V sinus.

Skaffa en utslängd riktig mätare, då blir det rätt. Allt billigt elektroniskt krafs mäter hur som helst om inte lasten består av glödljus eller resistiva värmeapparaterutan fasvinkelreglering.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag är ganska säker på att de från Conrad även klarar olinjära laster.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Marta, I många situationer är det minst sagt ingen vidare sinus ;), så det är nog bäst att sampla allt.

Sampling med 1 Msps med multiplikation av spänning & ström borde räcka?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Marta skrev: Skaffa en utslängd riktig mätare, då blir det rätt.
Och passa på nu när de byter elmätare i nästan hela landet! Vår gamla mätare lämnade de kvar på marken när de hade bytt, så nu har jag en 3-fasmätare jag kan sätta på elpannan! :-)

VV-beredaren måste jag klara mig med en drifttidsmätare på (den är ju bara till och från och konstant effekt, pannan har flera effektsteg och dessutom tyristorstyrt steg).
Mille

Inlägg av Mille »

För de som vill bygga något själv, kolla även in någon av dessa kretsar:
CS5464 http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P1099.html
ADE7753 http://www.analog.com/en/analog-to-digi ... oduct.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

som marta skriver så är det mometan 4-kvantrant multiplikation och därefter intergrering över tid som gäller om man skall mäta rätt.

jag har en gammal 'stickroppsmätare' som faktiskt mäter fasvinkel mellan ström och spänning och korrigerar resultatet efter detta (finns inte cos(fi) - symbålen på displayen i någon form så mäter mätatren närmas garanterat bara V*A dvs kVAh och inte kWh.)

Men även en sådan mätare som mäter fasvinkel också med en komparator, mäter fel på laster från switchade nätaggregat med med hög crestfaktor på strömmen och och icke sinuid spänning (tillplattade toppar) då kretsarna inuti är 'vanliga' billiga DMM-kretsar och räknar alla signaler som om de var sinus.
einar

Inlägg av einar »

peter555 skrev:Den på sista bilden visar garanterat fel för olinjär last.
Hur mycket fel visar den med en dator inkopplad? Har en sån men det kanske är en glädjemätare.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har inte utvärderat den närmare, men jag fick helt andra resultat jämfört med en proffsmätare när jag provade med olinjär last.
einar

Inlägg av einar »

Visar de för lite/mycket ström? Det är det som är mest intressant. Mina gammeldatorer (PI PII 486 osv) drar ca 60W med mätaren inkopplad om det är någotsånär rätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

man vet inte vilket håll den mäter fel då då olika switcar pulsform på strömmen och effektmätaren mätmetod ge felresultat åt båda hållen - är det dessutom överlagra med HF-signal eller last som varierar med annan fast än lämplig multipel av 50 och annat med hög crestfaktor så kan dom verkligen få tuppjuck där tec spänning eller strömläget så kan dom visa helt oralistiska värde i perioder...

en mätare som verkligen räknar rätt vid reaktiva laster och olinjära laster kostar pengar - förr hadlade det om många tusen kronor, men nu när elektroniska mätare massproduceras för just tarriffmätning så är det lättare att komma över elektroniska dito till rimlig peng - men jag litar fortfarande mest på dom elmekaniska...
Charliesnor

Inlägg av Charliesnor »

Undrar lite hur bra etech pm300 köpt på clasohlson är, har mätt upp de mesta i lägenheten.

Kylskåp 80w, 105w med dörren öppen, årsförbrukning ~400kwh, specifierad årsförbrukning 300kwh.
3 Lysrör på vardera 36w drivet av drossel, 30% över lysrörets effektmärkning.
2 Hf-don 2x36w, 77-79w styck.
Några olika vattenpumpar(akvarium) med synkronmotor, 1-4w från specifierad förbrukning.
Skrivbordslampa med 11w lysrör och drossel, 30w.
Kabelmodem ~20w
Dator 150w idle, 167w efter grafikkorsbyte, 7800gt(maxförbrukning 70w)->Ati hd4850(maxförbrukning 110w).

Vilka ovanstående mätvärden vågar man lita på och vilka ska man ta med en näve salt?
Hur bra stämmer den av tillverkaren specifierade förbrukningen?
Ska inom kort få elmätaren utbytt mot en digital, kan man sno den analoga för att mäta 230v förbrukning?
Inte helt hundra på vad som räknas som resistiv last och reaktiv last så skulle uppskatta om jag kunde få listan nedanför kontrollerad och fylld med fler saker.

Resistiv last.
Glödlampor
Hf-don
3-fas spis med gjutjärnsplattor

Reaktiv last
Lysrör med drossel
Kyl/frys
Switchande nätaggregat.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om HF-don och switchade nätagg saknar PFC är de en olinjär last.
Skriv svar