Byte av PIC krets

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag gör lite av ditt jobb och ger en förklaring

Erkänner att denna rad var lite "stursk". Jag vet hur svårt det är att söka på saker när man inte vet så mycket. Kan vara väldigt svårt att veta vad man skall ha för sökargument! Det är också väldigt lätt att anta att andra kan lika mycket. Nää, ge inte upp! Men förklara gärna lite mer om vad du egentligen vill göra. Läs databladen och kom sen gärna med specifika frågor på det som fortfarande är oklart, så är det lättare att hjälpa till. Problemet med "vida" frågor är att det blir väldigt mycket information som skall förmedlas och det blir svårt att ge bra svar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Problemet är väl delvis att folk ger tips som frågeställaren sedan inte kommenterar. Har MoS läst det Appendix som det tipsas om i ett av de första svaren? Var det något som var oklart i texten, och i så fall vad?
Blir lite frustrerande när man inte vet om/vad frågeställaren testat/gjort/inte gjort för att förstå problemet.
StreetBob

Inlägg av StreetBob »

Fint at det også finnes noen hyggelige folk her inne som i tillegg gir fine svar (Swech og Earendil). Dersom en søker litt i tidligere svar fra Sødjan så finner en snart ut at det ikke er noe galt med deg (MoS) og dine spørsmål. Dette er en svært vanlig måte for Sødjan å svare folk på. Er enig med Earendil, hvorfor i all verden trenger du (Sødjan) svare når du er i det humøret. Føler liksom at dette er ditt forum og at det er du som bestemmer hvem som kan delta. Det er som sagt ikke første gangen du skremmer folk vekk i fra forumet. Skjønner ikke helt hva du vil oppnå. Du har sikkert vert nybegynner en gang du også Sødjan, eller............
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Problemet kan också vara att folk ger tips som
inte motsvarar nivån hos den som frågar.
Om jag hade gått in till min bilverkstad och frågat varför
bilen vägrar att starta och svaret blir
"har du läst servicemanualen från pärm till pärm? om inte - gör
det och kom inte tillbaks förrän du gjort detta"
eller
"har du demonterat hela motorn och planslipat cylindrarna?"
så hade iallafall jag gett upp och letat upp en annan verkstad.

I en av de första inläggen säger han klart och tydligt att han är ny
på det här med PIC.... ribban är lagd... han har naturligtvis inte
plöjt igenom databladen.
Då är det inte mer än rättvist att lungt och sansat tala om vad tusan
det är för skilland på C och F versionerna.
Annars kan vi ju alla tanka hem alla datablad, stänga av forumet och
träffas igenom 3 år då alla är fullt utbildade och kunniga inom området...

En idé hade kanske varit att skapa en underkatalog med
"nybörjarfrågor" där man kan ställa sina frågor som kan uppfattas som
att man inte läst på innan....

Swech
StreetBob

Inlägg av StreetBob »

[quote="PHermansson"]Problemet är väl delvis att folk ger tips som frågeställaren sedan inte kommenterar. Har MoS läst det Appendix som det tipsas om i ett av de första svaren?

Skjønner godt at MoS ikke gidder å kommentere når han får slike svar som enkelte her på forumet gir. En kan bli skremt av mindre. Er desverre en del folk her som har glemt at de selv har vert nybegynner.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Swech skrev:Problemet kan också vara att folk ger tips som
inte motsvarar nivån hos den som frågar.
Om jag hade gått in till min bilverkstad och frågat varför
bilen vägrar att starta och svaret blir
"har du läst servicemanualen från pärm till pärm? om inte - gör
det och kom inte tillbaks förrän du gjort detta"
eller
"har du demonterat hela motorn och planslipat cylindrarna?"
så hade iallafall jag gett upp och letat upp en annan verkstad.
Swech
Ja ska vi följa den jämförelsen så finns det folk som lever på att programmera Pic'ar och sånt. Det är bara att betala och se glad ut.
Men när man skriver en fråga som MoS gjorde här på EF antas det att han/hon vill göra det själv och lära sig. Vill jag bara ha bilen fixad går jag till verkstaden och betalar, vill jag lära mig hur man tex planar ett topplock ställer jag en fråga på ett forum. Då kanske jag får svaret att det står i verkstadshandboken, och då börjar jag med att läsa vad som står i denna.
MoS

Inlägg av MoS »

Tänker att jag får väl skriva några rader till om den lilla fråga jag ställde. Min tanke var att starta med microcontrolers via ett klart projket, för att om möjligt lära om programmets uppbyggnad och kretsens funktion. Självklart kollade jag i datablad, men, dessa tycks omfatta från 100 sidor och uppåt så är det som nybörjare inte helt lätt att finna relevant inf. Givetvis fann jag en sida med jämförelser mellan "äldre och nyare" krets. Därför visste jag att Microchip rekom. 12F675 istället, men där tog det stopp för mig. Då ställde jag min fråga som tydligen var väldigt provocerande för någon...

Och, detta är väl en del av problemet med internet forum och kommunikation på nätet, det är så lätt att bakom en relativ anonymitet bete sig hur otrevligt som helst. Bekvämt att slippa ta avsvar för vad man säger eller hur man uppför sig, man syns ju inte, få vet vem man är och framför allt, man behöver aldrig möta den man kränker öga mot öga

För mig är det självklart att hålla en hövlig ton även på ett annonymt nätforum, känns bra att så många tänker som jag.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tänker att jag får väl skriva några rader till om den lilla fråga jag ställde. Min tanke var att starta med microcontrolers via ett klart projket, för att om möjligt lära om programmets uppbyggnad och kretsens funktion. Självklart kollade jag i datablad, men, dessa tycks omfatta från 100 sidor och uppåt så är det som nybörjare inte helt lätt att finna relevant inf. Givetvis fann jag en sida med jämförelser mellan "äldre och nyare" krets. Därför visste jag att Microchip rekom. 12F675 istället, men där tog det stopp för mig. Då ställde jag min fråga som tydligen var väldigt provocerande för någon...
Vi är alla barn i början och även om vi har pysslat med elektronik sedan vi var gamla nog att hålla i en lödkolv så finns det hela tiden nya saker att lära. Om du vill starta med PIC så funkar nästan vilken krets som helst. Tex 16F690 som kommer med PICKit starterkit. Jag håller helt med om att det finns en skrämmande mängd olika men et finns ett program som heter MAPS som du kan ladda ned från Microchip som är en parametrisk sök. Du säger vad du behöver och den rekommenderar en PIC.
Och, detta är väl en del av problemet med internet forum och kommunikation på nätet, det är så lätt att bakom en relativ anonymitet bete sig hur otrevligt som helst. Bekvämt att slippa ta avsvar för vad man säger eller hur man uppför sig, man syns ju inte, få vet vem man är och framför allt, man behöver aldrig möta den man kränker öga mot öga
Absolut! Sorgligt men sant.

[/quote]
För mig är det självklart att hålla en hövlig ton även på ett anonymt nätforum, känns bra att så många tänker som jag.[/quote]

"You always meet twice", nästa gång kan det vara det otrevlige som behöver hjälp. Sedan kan det vara att vi har olika sätt att uttrycka oss. Gå tex in på UR och kolla in "I love språk", avsnittet med Erik Hemming och icke-verbal kommunikation. Det är lätt att oavsiktligen vara otrevlig, så nästa gång du upplever att ngn är otrevlig så ta en paus och läs inlägget igen, det kan vara ett missförstånd.

Sedan finns det en generell tendens att folk blir irriterade då man upplever det som den som frågar vill att man skall göra arbetet åt dem ;) Det tror jag säkert att du kan se om du läser inläggen här. Att be ngn RTFM är inte specellt vänligt, men ibland alldeles adekvat ;)

Men visst känner jan igen mig, man vill komma igång snabbt och då känns dendär 150-sidors handboken inte speciellt attraktiv..
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

MoS skrev:Tänker att jag får väl skriva några rader till om den lilla fråga jag ställde. Min tanke var att starta med microcontrolers via ett klart projket, för att om möjligt lära om programmets uppbyggnad och kretsens funktion. Självklart kollade jag i datablad, men, dessa tycks omfatta från 100 sidor och uppåt så är det som nybörjare inte helt lätt att finna relevant inf. Givetvis fann jag en sida med jämförelser mellan "äldre och nyare" krets. Därför visste jag att Microchip rekom. 12F675 istället, men där tog det stopp för mig. Då ställde jag min fråga som tydligen var väldigt provocerande för någon...
Om du verkligen är intressad av att lära dig PIC utan att behöva vada i den viskösa gyttjan av datablad, så rekommenderar jag att du köper denna bok och läser den pärm till pärm. Boken kostar en slant, men är värd minst det dubbla.

När jag var PIC-nybörjare så blev jag vettskrämd av alla tunga datablad och hade seriöst svårt att hålla isär alla begrepp, kunde knappt följa diskussioner på forum för att jag inte förstod terminologin, och så vidare. Av en slump hittade jag innan nämnda bok på bibblan, och blev fast direkt.

Mit tips är att vänta med databladen tills du läst boken. Glöm också PIC-tutorials på nätet, de är på tok för primitiva och kommer förvirra dig ännu mer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

MoS> även på ett annonymt nätforum,...

Jag har inte en aning om hur det fungerar på de forumen,
personligen har jag inget behov av att vara annonym.
Jag har dock förstått att en del gömmer sig på det sättet.
Men å andra sidan så har det ju inte mycket med denna tråd att göra...

MoS> Därför visste jag att Microchip rekom. 12F675 istället,

Bra !
Då har du sannolikt även sett sidan "Side By Side Comparison"
samt sidan i databladet (för 12F675) där just 12C671 och 12F675 jämförs.
Det hade varit bra att veta från början, då hade vi kunnat utgå därifrån
och gå vidare med det som var oklart.

bos> När jag var PIC-nybörjare så blev jag vettskrämd av alla tunga datablad...

Det är bl.a därför jag skrev ett försök till en "datablads-introduktion" :
http://www.jescab.se/Datablad.html
Så vitt jag förstår så är det i alla fall några som tyckte att det var bra.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Denna bok är även hyfsad och inte lika omfattande som den nyssnämnda:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0750666641

(Just över 200 sidor)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Från Adlibris sidan:

> The revised third edition covers the new 16F84....

"new" ?? :-) :-)
Skriv svar