SCSI card reader

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone

SCSI card reader

Inlägg av Bigstone »

Har ett antal gamla pryttlar i hemmet som använder SCSI men som inte
kräver gigantiska 100-500Gb diskar. 1Gb skulle räcka och om de sedan
inte var mekaniska vore ännu bättre. Så... en CF läsare för SCSI vore kalas.
CF till IDE har jag sett ett antal versioner på så varför inte SCSI?
Just CF kort är inte ett krav, SD går väl det med.
Någon som har en bra länk eller rent av en byggbeskrivning?

(Jo jag vet att det finns färdiga MEN det är inte lika kul! :lol: )
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

... sen visade det sig att de inte är helt billiga heller. :(

SCSI till IDE?
SCSI till USB?!!
För då är det ju enkelt att finna mer ekonomiskt anpassade kortläsare.

SCSI till CF eller SD direkt kanske?!!

Varför? Jo.. det är lite lättare att föra över data mellan en gammal sampler (å andra gamla "burkar" med scsi) om man för det första slipper ta ur den ur ex. ett rack och sedan slita ur innanmätet för att få ur en 3.5" hårddisk och sedan koppla den med fet kabel till sin PC... som också måste vara utrustad för scsi då förstås å sedan reversera proceduren och plötsligt inse att "ja 1000'an den filen skulle ju ha varit med oxå!" ...när man väl kopplat ihop och skruvat fast allt igen. :shock: :dead:
Jo.. i vissa fall kan man köra med sk. "hotwire" men det är knöligt med än mer kablage.

Ingen som har förslag? :humm:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Själv använder jag gamla JAZ-drives till min EMU 5000 ultra, stora disketter på 2 Gb. Eftersom samplern stöder fat så är det bara att skicka in diskarna i datorn. Annars har jag läst någonstans att folk kör ide-hårddiskar via scsi-till-ide adapter till EMU Ultra serien. Förresten vadför sampler använder du?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jazz-floppy-scsi verkar vara en snabb lösning iaf ;)

Det finns flera typer av SCSI interface. Framförallt narrow (8bit)/wide (16bit), spänningsnivå 3.3V/5V samt single-ended/differential. Dessutom olika hastigheter..

Om man antar att det rör sig om 5MHz, 8-bit, 5V, single-ended. Så skulle man kanske skulle kunna sätta någon MCU som implementerar scsi-target på ena sidan, och usb-host på den andra?
Alt, FPGA för att hantera snabbare hastigheter.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

CF kort "pratar" IDE rak av, eller nästan i alla fall. Så en sådan adapter behöver inga aktiva komponenter alls.

SCSI var bra för 10år sedan. Idag är skillanden obetydlig eller noll. Lättare, billigare och bättre att köra med SATA, IDE (eller kanske FW / USB). Dom är alla snabbare än diskarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du skall glömma scsi och minneskort, det finns inga läsare (mig veterligen), eftersom det inte finns nåt behov.

Du kan sannolikt hitta en pcmia adapter med scsi-if.
Att bygga ett eget, då får du nog spendera nått år eller så.
SCSI är ett rätt komplicerat protokoll, både elektriskt och logiskt.

SCSI är fortfarande betydligt snabbare än SATA, och har dessutom en mängd fördelar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

IDE (P-ATA) är en riktig måndagsdesign. Med blandade utgångstyper (totem, öppen-kollektor osv), inadekvat jordretur, snäv marginal på buslängd där en del moderkort dessutom överskrider den dubbelt upp genom att transmissionsmässigt koppla ihop primär och sekundär buss, avsaknad av vettig terminering, ingen felkontroll för överföringar mellan disk och kontroller, låser busen vid operation och kan således bara göra en sak åt gången på dom enheter som är anslutna till bussen.

ATA diskar med skrivcache påslagen besvarar förfrågningar om skrivcache med att denna ej är påslagen..

S-ATA fixar till dom värsta dumheterna med IDE (P-ATA). Och är en acceptabel lösning för vissa behov.

Med SCSI buss kan man blanda kontrollers och diskar efter behag. Diskkontrollern optimerar ordningen på läs och skriv operationer. Enheter kan jobba oberoende av varann. Bildläsare (scanner) tenderar dock att låsa bussen medans inläsning pågår.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

(P)ATA var i alla fall ett stort steg framåt jämfört med ST506.

Man kan ju i alla fall teoretiskt koppla ihop flera datorer och dela diskar med scsi.
Den största nackdelen med SATA är ju att det är p2p, dvs max en enhet per IF.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag tycker att det är bra att s-ata-hårddiskarna är själva.
Då kan man sätta i dom och ta ur dom utan att tänka så mycket på dom andra.
Och det är inga byglar som måste flyttas. Det passar bra för mig. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

psynoise:
"Själv använder jag gamla JAZ-drives till min EMU 5000 ultra, stora disketter på 2 Gb. Eftersom samplern stöder fat så är det bara att skicka in diskarna i datorn. Annars har jag läst någonstans att folk kör ide-hårddiskar via scsi-till-ide adapter till EMU Ultra serien."

Det finns annars ett program som heter VirDis som kan lösa den biten.
Används bl.a till Roland VS-burkarna. T.ex VS-840EX och liknande.
Skriv svar