Power over ethernet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tgr

Power over ethernet

Inlägg av tgr »

Hej,

Jag har ett comhem modem, en router och en dectbas på samma ställe. Jag skulle vilja driva dessa tre med power over ethernet via två lediga par i en nätverkskabel. För då kan de få gå på min ups.
Router och modem har väggvårtor specade 12V 1A styck och dectbasen har 6.5V 600mA. Längden på nätverkskabeln är ca 20m.

Hur görs detta på bästa sätt?
Gissar att jag behöver lägga på något högre spänning än 12V för att jag får spänningsfall i 20m kabel.
Ska jag köra t.ex. 20V och 3st linjär regulatorer eller något sådnt. Switchat nätagg är kanske overkill att bygga?
Eller har någon ett bättre alternativ. Jag vill inte bränna bort för mycke energi i onödan bara för att få lagom spänning till enheterna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns färdiga burkar från 250 kr och uppåt. Standard är 48V 400mA.
Kolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Glöm POE och standardgrejor!
Bygg egna switchregulatorer och anpassa allt till det just du behöver.
Gör dina "fulkopplingar" på ethernetkabeln direkt.
bearing

Inlägg av bearing »

Ledningarna är sannolikt för tunna för 2 ampere.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Man kanske ska hålla isär begreppen lite grann. Som jag har förstått det, så är POE spänningsmatning över samma ledare som bär signalen. Skall man göra en fulkoppling och använda lediga par i kabeln så är det egentligen inte POE utan bara matning i samma kabel. Inget fel i det, men det är bra att hålla isär det då det senare är enklare att implementera men kan ge problem med nyare Ethernetstandarder som använder alla par i kabeln.

I båda fallen bör man ha switchregulator i båda ändar med högre överföringspänning över kabeln, om man inte har väldigt låg förbrukning på lasten eller korta kablar.
gripner

Inlägg av gripner »

håller med senaste inläggett

kör runt an 48volt eller så över TP sladden och ta ner den till 12 och 6~ så får du mycket lägre ström.
Skriv svar