Köpa borrchuck till svarv
Köpa borrchuck till svarv
Jag har en gammal rackarns svarv stående som jag börjat fixa med. Nu har jag knackat loss den gammla kullagrade dubben och mät upp konan till att vara ~45mm samma som morse 5 kona alltså. Men den är mycket kortare än än vanlig morsekona och är platt i bakkant. Det jag undrar är om det ska vara nån speciell sorts kort kona? och var man kan köpa en skaplig borrchuck och kona till ett överkommligt pris??
Konan på en dubb brukar ju vara lite kortare eftersom den inte behöver nå in till vridstoppet i botten på pinolen, som brukar vara bra å ha på en chuck.
Förövrigt brukar man inte behöva knacka, normalt räcker det att veva in pinolen helt så puttar skruven ut vad du nu har istoppat.
Edit: Om du berättar förutsättningarna där du handlar konan till chucken, får du nog lämna tillbaka den om den inte passar.
Förövrigt brukar man inte behöva knacka, normalt räcker det att veva in pinolen helt så puttar skruven ut vad du nu har istoppat.
Edit: Om du berättar förutsättningarna där du handlar konan till chucken, får du nog lämna tillbaka den om den inte passar.
Bra att veta, stämmer nog att det är just vridstoppet som inte finns. Jo ska vara att bara backa så släpper det men när den suttit fast i 20+ år med lite olja tydligen så behövdes det lite extra kraft, men har nu gjord rent så funkar det bättre att göra så. Har mejlat till OTD tools och frågat. Dem verkar ha rätt bra priser MK5-b16 och b-16chuck kostar ~570SEk