Handkontroll för hemmet.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Handkontroll för hemmet.

Inlägg av Fagge »

Ja då var det dags å dra igång ett lite större projekt.
Detta blir i form av en handkontroll som ska samla in data ifrån denna "delvis befintliga" kontroller. Men även denna ska få ny fetare hårdvara senare.
Datat som ska samlas in & visas på den grafiska 192*64 displayen blir i första skedet.

Pannans 8st temperaturer + såklart inne & ute temperaturer.

Sedan ska en vatten-nivåmätare byggas i brunnen, så man kan se antalet liter i realtid.
Det var nämligen väldigt kritisk nivå i somras, så det känns som att man behöver hålla lite bättre koll på det i fortsättningen!.

En ljus detektor ska monteras på den nya elmätaren & detektera blinkandet, som ska vara 1000/ 1KW. För att kunna se husets energikonsumtion i realtid.

Menysystemet ska jag försöka planera lite mer nogrannare, så att man lätt kan lägga till nya funktioner efterhand. Som inte nödvändigtvis måste vara relaterat till dom ovanstående uppgifterna.

Hårdvaran i handkontrollen kommer främst att bestå av en AT-Mega32, 868Mhz RS232 RadioTransciever & en tilt-sensor som ska väcka enheten när man rör den.
Detta kommer att matas av 2st eftermarknads Li-Ion batterier från kameror på 1600mAh & sitta seriekopplade. Dessa är 10mm tjocka, så med lite flyt så kan kontrollen bli inte alt för tjock & klumpig.

Tack vare denna sidan & googles översättare så fick jag ihop en fungerande Li-Ion laddare med MCP73864.

Idag så byggde jag ihop Li-ion laddaren & gav mig på att ladda dessa 2 batterierna & det gick kalas. Inga bränder eller bortsprängda händer.
Fördelen med denna laddkrets är att det krävs extremt få kring komponenter. Men nackdelen är att kretsen är linjär, så den blir riktigt het utan extern kylning. Detta är dock ingen fara för funktionen eller drift säkerheten, eftersom kretsen räknar med denna värmeutveckling & anpassar strömmen efter sin egen temperatur.

Bild

Bild

& i samma veva så etsade jag kontrollerkortet som är 10x6cm & kortet som ska hålla navimec knapparna.

Bild
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det här var ett intressant projekt :) och det ska bli kul att se hur handkontrollen ser ut med navimec knapparna.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Snyggt! Vart har du fått tag på den DIL-brytaren?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Dillbrytaren, kommer nog från något skrotat Ericsson kort från den tiden man jobbade på flextronics.

Det blev lite söndags lödning idag.
Förhoppningsvis kommer det ett litet paket i morgon med komponenterna som saknas, b.l.a 3.3V regulatorn, tiltsensorn & en P-mos som ska ha till uppgift att fimpa strömmen till displayen & radiomodulen när processorn går & lägger sig.
Sen tänkte jag säkra av hela kortet med en picosäkring, så inte batterierna far i luften i fall något går fel.
Den lilla silvriga grunkan nere till vänster är ett relä som ska koppla om kortets ström matning så att det inte tar ström från batterierna under tiden batterierna laddas.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Jag hade gärna byggt något liknande, verkar väldigt roligt. Tyvärr är det inget jag behöver, så det känns onödigt att bygga den då. :)

Ser bra ut, för övrigt. Fast jag hade nog försökt bygga allt lite mindre, t.ex. ha en display från en mobiltelefon eller så.
laban12

Inlägg av laban12 »

Tänk vad man lär sig, jag som trodde den silvriga grunkan till vänster var en rulle lödtenn!! :)

Snyggt projekt, ska bli kul att följa!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lödtennet är ju UPPE till vänster... ;)

Runda reläer har jag nog inte sett förut. Ser ju ut som nån gammal trissa. :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Greve Hamilton:
Nä det här är ju inget som en annan häller måste ha. Men får man inte för sig att bygga nått seriöst så lär man sig inget häller. Nu blir man ju tvingad till å använda specialkomponenter & använda funktioner som man annars aldrig har gjort.

Jo, skulle man hitta någon lämpligare display under byggets gång, så kan man ju alltid kasta in detta bygget i köksluckan & ha denna som central. Och sen bygga ett nytt handkontrolls kort som passar den nya displayen.

Nu så har jag fått igång bygget & filat lite på huvudmenyn.
Men jag saknar fortfarande radiomodulen & tiltsensorn.

Bild
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Mycket spännande projekt!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det skulle sitta fint med en touchpanel på denna. GUIt riktigt skriker pekkontroll...

Snyggt bygge som vanligt.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Vad har du för upplösning på displayen? Jag har startet ett liknande bygge med en 128x64 liknande display med touchpanel på. dock ligger det lite på is just nu när jag insåg att displayen är ganska liten. Så nu letar jag efter lämplig större display för att bygget ska dra igång igen. Mycket snyggt bygge för övrigt, då är det bara att vänta på någon snygg utfräst låda att sätta allt i sen ;)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Denna skärmens upplösning är 192*64. Så det ända som skiljer, är att dom har lagt till en 3e ChipSelect för dom sista 64pixlarna.

En touchpanel hade inte suttit fel nej, men var hittar man dessa till denna storleken?.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

på psions handdatorer.
http://www.clieuk.co.uk/images/psion_revo_wm.jpg
kanske går att köpa en som "reservdel"
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8448 kanske? Tyvärr slut just nu men de kommer säkert in igen
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Riktigt imponerande grafik, mycket inspirerade... men tiden räcker väl som vanligt inte till tyvärr...
Skriv svar