CNC-svarv.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DaHooF

CNC-svarv.

Inlägg av DaHooF »

Skaffade mig en svarv från Verktygsboden som jag nu är i full gång att cnc-konvertera. Svarven är en CQ6125C http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 1089&Hkat=.

Eftersom Fagge här på forumet är en god vän och desstutom bor ett par stenkast bort så är det han som fixar det elektroniska eftersom jag är helt värdelös på sånt, håller mig helst till det mekaniska :-P.

Köpte ett drivpaket för stegmotorer från Bengt här på forumet, som sen Fagge plockat ihop strömförsörning till och ett par äldre motorer. Lyckades dock ha sönder en av motorerna när jag skulle göra en koppling till den, så nya kraftigare är påväg att beställas.

För tillfället är jag i full gång med att fundera ut hur jag ska få fast motorerna på sina axlar på ett bra sätt.
Bilder kommer dyka upp inom en hyffsat snar framtid.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej på sig,

Kul att du är på G med svarven, vad hände med motorn du pajade?

Hur har du tänkt dig att driva Z axeln? respektive X axeln?
DaHooF

Inlägg av DaHooF »

Hejhej ! Har ju varit ute och seglat i 7 veckor så svarven har fått stå och vila sig:-)

Det var när jag höll på att göra en koppling mellan motor o svarv som jag, hrrmm Fagge :-P bonkade för hårt på motorstackaren så vi lyckades pajja magneten och ett lager. O andra sidan var det gamla motorer som Fagge plågat under sitt CNC-bygge o den ena var väl inte helt fräsch. Så tänkte att man kan lika gärna saffa ett par nya som man vet är helt OK.

Till det här med drivningen av axlarna ja...
X-axeln har jag tänkt driva genom att låta motorn snurra på svarvens matningsskruv, då kan jag lätt koppla ur motorn och veva släden för hand om det skulle behövas.
Z-axeln sätter jag direkt där veven annars sitter, beställer nog en motor med genomgående axel till denna och sätter veven på den så jag kan veva manuellt där med.

Håller som sagt på att klura på något vettigt sätt att koppla samman motorer med svarv. men det lutar nog åt att köra med en enkel slang och slangklämmor.
Behöver dock lite material att göra delar av. Någon som vet nåt annat ställe än Ironbill.se där man som privatperson kan köpa svarvmaterial?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett tips, skit i slangar. Koppla hellre med tandrem, då kan du enklare ordna med ev. utväxling samt att i och urkopplingen kan göras enklare/bättre med tanke på att du vill kunna vrida manuellt. Tänk på att en stegmotor som ej är spännings satt fungerar som en liten generator och kan ev. ställa till det med drivers.
charcoal

Inlägg av charcoal »

Kanske lite OT, men finns det något bra sätt att avhjälpa det med genererad spänning från stegmotorerna när de körs manuellt?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kontaktdon monterat på motor kablaget
DaHooF

Inlägg av DaHooF »

Lite bilder då för att stilla er hunger :-P

Bild
Kylvätskebehållaren som jag svetsade ihop på jobbet/båten så klaga inte på svetsarna, det är inge lätt att svetsa pinne ombord en oljetanker som befinner sig mitt ute på atlanten. Den är tät iaf och kommer säkert fungera som tänkt.

Bild
Lite nödvändig elektronik !

Bild
Här har vi då huvudpersonen i det hela: -D

Bild¨
En bild till...

Bild
...o en till på svarv"hörnan"

Bild
När jag ändå hade kameran igång så fick de bli lite bilder på verkstaden där man huserar, verkstad o verkstad...... är ett rum i källaren. Så lagom avstånd till tv-soffan :-P

Bild
Så en bild från andra hållet. Stökigt som bara den, har ju inte tid att städa när man ska bygga cnc !!

Bild
En sista bild innan jag lämnade henne för natten :-P

Bild
Detta är ändlagringen för matningsstången som jag borrat och gängat upp för M6. Stängerna (ska vara 4 st) ska vara gängade i båda ändar för att kunna spännas fast i aluplattan som Fagge ska fräsa som sedan motorn kommer sitta fast i.

Mer bilder kommer så fort det händer nåt. :-)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

....... Så lagom avstånd till tv-soffan (Razz)

Är det den med grönt lock?
DaHooF

Inlägg av DaHooF »

hehe, ne inte direkt, den har inte kommit längre efter att jag bytte ut den. Tv soffan är bakom dörren till höger.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Trevligt med bilder, jag gillar särskillt din "by night"-bild på huvudpersonen!
Skriv svar