Ser detta bra ut? (CNC fräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Men när jag tittar på bilderna så ser jag ingen sån inritad på y-axeln (sidledsrörelsen). Fast den kanske är dold?
Dessutom borde man ju klara sig utan avgasklämma om axlarna har stöd, då kan man bara spänna "lagervinklarna" mot varandra.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Näpp, det ides jag inte rita :D

Hmm, det kanske blir nog stabilt det också... Jajja, jag ska fundera på det :)
bearing

Inlägg av bearing »

Hur justeras hållaren för Z-axeln in så att den blir rak?

Tillägg: Fungerar det verkligen med sån där gänginsats för att göra justeringen till axlarna? när skruvarna dras åt så gör ju dom att gänginsatsen tenderar att tryckas ut igen.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Om du tänker på inslagsmuttrarna för axeljustering som ove länkade till så sitter inslagsmuttrarna på insidan och alla krafter då man drar åt bultarna försöker trycka muttrarna in i mdf-skivan.
bearing

Inlägg av bearing »

Jaha, då förstår jag. Jag har tidigare sett bilder på muttrar islagna från utsidan.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Måste bara fråga. Va är de för styrning ni använder för stegmotorerna? Eller finns de något 3 eller 2-axligt man kan köpa? Alltså ett kitt med 3 eller 2 motorer med styrelektronik och styrprogram?

Undrar då jag har en äldre typ av suportersvarv i gott skick som jag skulle vilja bygga om till CNC-styrd.

Är som så att jag gör saker som styrningar i toppar (bil) och sådant piljobb i den och då tar de en evighet att sitta och köra upp runt 16st styrningar på hundradelen var gång en topp skall renoveras. Skulle jag då på lätt vis få 2 motorer med styrning å några timmars provande å skrivande i ett program att göra jobbet i framtiden så alla styrningar är den andra lik så skulle detta vara underbart.
Skriv svar