styra en elmotor med fördröjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
granman

styra en elmotor med fördröjning

Inlägg av granman »

Jag har tänkt att bygga en liten krets som driver en liten 1,5volts elmotor från en näshårstrimmer. Den kommer att aktiveras av en microswitch under en kort stund och ska sedan driva motorn 1 sekund eller 2, för att sedan stanna.

Hjälp en novis på elektronik. Hur ska jag bära mig åt?

Att jag behöver nån sorts kondensator för att driva motorn efter att microswitchen har triggat har jag ju räknat ut men hur stor och hur ska den kopplas, vilka andra komponeter behöver jag?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Googla 555 så hittar du säkert en hel del intressant information.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Efter att ha Googlat på 555 och klickat på slumpad länk fann jag....
555 kan stå för:

* Ett årtal, se 555
* Ett vanligt telefonnummer i amerikanska filmer, se 555 (telefonnummer)
* Ett musikstycke av Frank Zappa
* Adolf Hitlers medlemsnummer i Tyska arbetarpartiet.
* Antalet sonater som Domenico Scarlatti skrev.
* En mycket populär IC-krets, se 555 timer IC.
hmmm... hur ska man sålla ut någon relevant information ur detta? Jag går vidare och söker på Hitler, han kanske viste något om nästrimmrar. :humm:
Senast redigerad av jesse 13 september 2008, 14:03:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

granman

Inlägg av granman »

Ok, nu har jag testat att koppla ihop en sk monostabil vippa. funkar precis som jag tänkt med en LED men så fort jag kör med elmotorn så vill den aldrig stanna. Men hör på varvtalet att den försöker stanna i intervaller som skulle kunna likna den tid som LEDen är på innan den slocknar.

Några idéer varför det blir så här?
bearing

Inlägg av bearing »

Om du visar schemat blir det enklare att svara.

Jag gissar att det antingen betyder att ett pulldown-motstånd på styrsignalen till switchen behövs, eller, att motorn helt enkelt har så högt tröghetsmoment att den inte hinner stanna.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

den har ingen broms och hinner helt enkelt inte stanna innan nästan puls? Eller driver den verkligen på även då den ska vara av?
granman

Inlägg av granman »

Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Prova ett pull-up motstånd (1k - 47k värdet är inte kritiskt) från triggingången upp till + matningen.
Edit: Sätt även en diod över motorn så att back emk'n från den kortsluts. Troligtvis är det back-emk'n från motorn (med sin negativa puls) som triggar igång ingången.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Skulle man inte kunna koppla via ett relä som kortsluter motorn när den ska stå still? Känns som den borde stanna snabbare då...
xxargs

Inlägg av xxargs »

om rotorn är lagom högresistiv ja - har dom riktigt lågresistiva lindningar gentemot hanterad ström så drar dom minimal med mekanisk kraft när dom kortsluts.

Sådan lågförlustgeneratorer/motorer med permanentmagnteter måste koppla till lämpligt dimensionerad last/motstånd för att de skall börja bromsa ordentligt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Dioden över motorn är en nödvändighet, liksom rejäla avkopplingskondensatorer över + och 0V, både elektrolyt och en snabbare sort (helst keramisk,, >=100nF) som ska sitta så nära motorn och transistorn som möjligt. Gärna också en induktans mellan + och matningen till styrkretsen (och nu menar jag hela kretsen, inte bara IC-kretsen)

Transistor förresten... finns inte på schemat. Jag skulle nog rekommendera en transistor mellan utgången på 555'an och motorn. Är det inte annars så att tgången på 555:an är en open-collector-kopplad transistor?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Utgången kan både driva och sänka, men kan inte ge så väldigt hög ström innan spänningen är oacceptabelt lång från vad man önskar. Extern effekttransistor är nog nödvändig.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns massor med frågetecken över din inkoppling.
T.ex vilken matningspänning och hur du (om du) begränsar strömmen till motorn samt vilka avkopplingar du gjort eller inte.
Eftersom motorn går får den förmodligen ström via 555'an. Men det gäller som alltid att se till att marginalerna ligger rätt, så att kretsen blir långlivad och tillförlitlig.
Skriv svar