Testa laptopbatteri på något sätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
titex

Testa laptopbatteri på något sätt?

Inlägg av titex »

Har hittat fram 2st extra batterier till min laptop, som det finns risk för kan vara skadade och undrar om det finns något sätt att testa dem och se om dom är friska utan att stoppa in i min laptop, om inte, kan jag skada laptopen om jag stoppar i ett och testar?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

En bra batteriladdare med kapacitetsmätning kan ju vara ett sätt, men det går ju att ladda ur batterierna över ett motstånd och skriva upp spänningen vid en hel hög med tidpunkter och på så vis räkna ut kapaciteten.
Du kan nog inte skada datorn genom att stoppa i ett skadat batteri och prova köra, det funkar eller så funkar det inte. Ladda ett skadat batteri i datorn kan däremot vara farligt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om det inte är en sony, dell, lenovo eller apple dvs, då kan de explodera eller brinna lite sådär på måfå :humm:

Edit: Lägg till toshiba också
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur ofta exploderar batteripackarna i jämförelse med antalet sådana som är ute ??? - nu menar jag inte de fejkade bränderna som man ser på youtube...

skyddskretsen i batteripacket skall se till att den inte bottenurladdas eller överladdas - sedan brukar det vara en ganska lång förhandling mellan batteriet och laddkretsen i laptopen där allt måste vara rätt innan laddningen påbörjas övehuvudtaget...
titex

Inlägg av titex »

en hp är det, eftersom det verkar spela roll, men nu känns det som att jag fått väldigt många olka svar, både härifrån och andra forum...hmm...
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tog fram en gammal bärbar ur garderoben för ett tag sedan. Den gick inte att sätta igång. Efter en stund märkte jag att om jag tog ur batteriet funkade den.

Batteriet verkade dött, tog inte laddning. Bände upp plasten och mätte li-ion cellerna. Spänningen var under 2V. Laddade sakta upp varje cell för sig, med hjälp av labagg med strömbegränsning. Sedan "funkade" batteriet, dvs det går att ladda och det orkar driva datorn i 10 minuter EDIT: nu blandade jag ihop med ett annat batteri, det här håller sig länge, mer än en timma. Någon speciell värme har jag inte märkt av.
Skriv svar