kalibrering accelerometer ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

kalibrering accelerometer ?

Inlägg av grym »

har en sak jag borde få tummen ur men väntat med att göra
fick tag i en accelerometer, piezomodell, och funderar på hur man ska kalibrera den,
är intressead av området upp till 25g, därför funkade inte dom nya fina sensorerna

några förslag på hurman ska kalibrera det?
jag kommer inte på något vettig förutom att skruva fast den i en kolv på en söndrig briggs & stratton och köra den på känt varvtal
Matte

Inlägg av Matte »

Grym. skulle nog köpt mig en högtalare och fäst två accelerometrar(ref+den du vill kalibrera) sen kör du bara ut en känd signal och jämför resultaten). 25G tycker jag inte borde vara några stora problem.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Om det duger med att kalibrera till en liten del av skalan så vänd den upp och ner, då borde du gå från noll till -1g.
Matte

Inlägg av Matte »

nje snarare från +1g till -1g. men gissar att grym vill kalibrera över ett större område.
bearing

Inlägg av bearing »

Kan sensorn mäta statisk acceleration? i så fall kanske det går att montera den inuti ett hjul med batteridriven logger. Vinkelhastigheten och avståndet från centrum ger ju accelerationen.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tror mer på briggs och stratton modellen, fast mindre. Du behöver väl inte ha så stora grejer? Har kalibrerat accelerationsgivare på (iofs gammal) professionell utrustning och man monterade då givaren på en liten apparat som vibrerade med pytteliten amplitud, någon mm eller så.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vill kalibrera upp till 25g
vill kunna ha en ställbar g, exempelvis via varvtal
har ingen kalibrerad referens, man kan tänka mig att köpa en elektronisk som funkar upp till 6g eller så
piezo är bara dynamisk, med begränsat frekvensomfång

den måste gå att skruva stumt mot riktigt gods

kanske en liten excenter och en fjäderbelastad vippa, modell gammal bilkamaxel

nu har jag inte kollat men man borde kunna räkna ut accelerationen om man vet frekvens och rörelselängd på en sinusformad rörelse?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Enkel idiot-ide: Tung vikt fästes med snöre eller dylikt i lätt men styv hävarm (eller viras runt axel med arm för givare) med utväxling 1:25. Släpp vikt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag är nog inte riktigt med på vad dynamisk acceleration är. Är det ändringen i acceleration per tidsenhet, eller vadå?

edit: stavning
Senast redigerad av hcb 13 september 2008, 13:02:02, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är när accelerationen ständigt varierar, som i vibrationer. En sensor som bara kan mäta dynamiskt acc ger en signal som sjunker till 0 om accelerationen är statisk.
Skriv svar