Såg ett inslag på Discovery i programmet "How it's made". Om hur dom tillverkar permanentmagneter för elmotorer samt labb. Proceduren gick till såhär:
*) Metallämne smälts mha induktionsugn. Och hälls i formar osv.. För att få slutgiltig form.
*) Den blivande magneten utsätts för ett <B>svagt fält under hög temperatur</B>.
*) Materialet kyls ner.
*) Elektrisk ström om ca 5A och 3V leds genom materialet i ca 10 sekunder.
Sedan har man tydligen en rätt kraftig permanent magnet.
Min fundering är varför man har en procedur med svagt fält under hög temperatur ..?, dvs vad är det som är speciellt med denna kombination av fysiska förutsättningar?
Skapa permanentmagneter..
Pinussen har nog mer rätt än h*n verkar tro
personlige tror jag det är så det går till, sedan bränner man fast partiklarna med elektriciteten.
Jag har sett något annat program där de kunde se hur jordens magnetfält sett ut vid vulkanutbrott eftersom lavans magnetfält stelnat i en viss riktning (detaljerna är lite luddiga, men jag i stora drag var det så det gick till)
Jag har sett något annat program där de kunde se hur jordens magnetfält sett ut vid vulkanutbrott eftersom lavans magnetfält stelnat i en viss riktning (detaljerna är lite luddiga, men jag i stora drag var det så det gick till)
Elektrisk ström om ca 5A och 3V leds genom materialet i ca 10 sekunder
Om du menar det röret som magnetiserades i början så om man tex går efter det faktum att mittelektroden var vattenkyld för att den inte skulle smälta eller vad det var han sa så tittade jag lite extra på mätarna för att se strömmen som kunde göra detta. Om du då tittar en extra gång när devisar spänning och ström så ser du att det under skalan på strömmätaren står X1000 så det är alltså 5KA det handlar om vid 3V alltså 15KW som de trycker in i den.
Om du menar det röret som magnetiserades i början så om man tex går efter det faktum att mittelektroden var vattenkyld för att den inte skulle smälta eller vad det var han sa så tittade jag lite extra på mätarna för att se strömmen som kunde göra detta. Om du då tittar en extra gång när devisar spänning och ström så ser du att det under skalan på strömmätaren står X1000 så det är alltså 5KA det handlar om vid 3V alltså 15KW som de trycker in i den.