Vet inte om den här ska ligga i mjukvara men jag testar.
Jag håller på att utveckla lite elektronik och använder mig av UM232R för att kommunicera via USB. Den har FTDIs chip FT232R. Allt funkar galant på PC där jag kan ta emot data i hyperterminalen genom den virtuella COM-porten.
På min mac funkar det inte alls. OS X 10.5.4. Jag har laddat hem och installerat de senaste VCP-drivrutinerna (Virtual ComPort) men när jag kopplar in USB-sladden händer nada. Jag hittar heller inte någon USB-Comport i några systeminställningar. Jag har testat att även installera D2XX-drivisarna (direktåtkomst) utan resultat.
Någon som har lyckats koppla FT232R till en mac? Någon Mac-guru som har lite tips?
Drivrutiner FT232R till Mac OS X, får det inte att funka.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Vad säger "System Profiler" att du har för anslutna USB-enheter? Kolla också om någon ny enhet har tillkommit i /dev. Nu har jag ingen USB<->seriegrunka här på jobbet, men det borde ge något i stil med
/dev/tty.foo-bar
där foo-bar är namnet på din enhet.
Som terminalprogram skulle t.ex. MacTNC kunna fungera om du inte skall grotta direkt i terminalen.
Edit: lade till ett "ä" i "är" och ett "inte" i "om du inte skall grotta".
/dev/tty.foo-bar
där foo-bar är namnet på din enhet.
Som terminalprogram skulle t.ex. MacTNC kunna fungera om du inte skall grotta direkt i terminalen.
Edit: lade till ett "ä" i "är" och ett "inte" i "om du inte skall grotta".
Senast redigerad av hcb 11 september 2008, 18:16:57, redigerad totalt 1 gång.