Drivrutiner FT232R till Mac OS X, får det inte att funka.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Drivrutiner FT232R till Mac OS X, får det inte att funka.

Inlägg av gunne »

Vet inte om den här ska ligga i mjukvara men jag testar.

Jag håller på att utveckla lite elektronik och använder mig av UM232R för att kommunicera via USB. Den har FTDIs chip FT232R. Allt funkar galant på PC där jag kan ta emot data i hyperterminalen genom den virtuella COM-porten.

På min mac funkar det inte alls. OS X 10.5.4. Jag har laddat hem och installerat de senaste VCP-drivrutinerna (Virtual ComPort) men när jag kopplar in USB-sladden händer nada. Jag hittar heller inte någon USB-Comport i några systeminställningar. Jag har testat att även installera D2XX-drivisarna (direktåtkomst) utan resultat.

Någon som har lyckats koppla FT232R till en mac? Någon Mac-guru som har lite tips?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Vad säger "System Profiler" att du har för anslutna USB-enheter? Kolla också om någon ny enhet har tillkommit i /dev. Nu har jag ingen USB<->seriegrunka här på jobbet, men det borde ge något i stil med
/dev/tty.foo-bar
där foo-bar är namnet på din enhet.
Som terminalprogram skulle t.ex. MacTNC kunna fungera om du inte skall grotta direkt i terminalen.

Edit: lade till ett "ä" i "är" och ett "inte" i "om du inte skall grotta".
Senast redigerad av hcb 11 september 2008, 18:16:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag glömde säga att jag har kollat de grejjerna. Den kommer varken upp i system profiler eller under /dev tyvärr.

Det verkar ju dock som om FTDI-chippet är ganska vanligt i USB-RS323-sladdar. Är det nån som har en sån som funkar till mac?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har bara använt Keyspan USA-19HS. Jag vet dock inte vad det sitter för chip i den, men jag kan kolla när jag kommer hem.

Update: Det sitter en TUSB3410 (och en MAX3243C) i den.
Skriv svar