Ser ut att vara ett mycket trevligt forum detta med många trevliga projekttrådar att följa.
Jag undrar lite om det är någon som har bra koll på LVDS och hur det fungerar.
Kanske har lite länkar som är bra att läsa igenom. Det mesta jag hittar är gaska basic förklarat eller jättedjupt.
Jag har en Samsungpanel (LTN154P1-L02) från en laptop 1680x1050 262k färger med 2ch LVDS interface som jag hade tänkt använda till att bygga en båtdator.
För att driva den hade jag tänkt använda antingen ett via PicoITX kort eller annat lämpligt kort med LVDS på. Problemet är bara att jag inte riktigt förstår hur det funkar.
Tyvärr har jag inte hittat något datablad för skärmen, har kontaktat samsung och väntar på svar. Det enda jag hittat är detta. Men så här ser kontakten ut i alla fall.
Det verkar som om det finns en "odd" och en "even" kanal och en klocksignal till varje kanal.
Men om man sen tittar på pinout specen för via kortet så förstår jag inte riktigt hur det hänger ihop.

Om man tittar på den övre bilden så verkar det ju i alla fall som om den har två kanaler LCD1 och LCD2 däremot finns det ju fyra par på varje kanal och vilken är jämn/udda måntro? Och vad ska den undre bilden beskriva? Är det för LVDS med en kanal?
Här är hela specifikationen.
Sen har jag undrat lite över EDID chipet som skärmen antagligen har i och med att det finns kontakter till det. Det ska väl innehålla information som grafikkortet läser ut.
Tror ni att detta kortet kan läsa den? Vilka pinnar är det i så fall?
Många frågor blev det. Om någon kan svara på någon av dem eller kommentera om jag är ute och cyklar eller på rätt väg så vore jag väldigt tacksam.
//Nisse