Polaritetsskydd med schottkydiod?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Polaritetsskydd med schottkydiod?

Inlägg av AndersG »

Finns det eg någon orsak att inte använda en schottkydiod som skyddsdiod i plusledningen på en batteridriven utsrustning? Utrustningen skall drivas med en blyackumulator och bör således klara 10..16V ca in, strömförbrukningen är 20-30mA.

Med en schottkydiod då får jag ju lägre spänningsfall? Skall jag i så fall köra med en BAT85 (200mA) eller 1N5818 (1A, för att vara på den säkra sidan)

Utrustningen arbetar med +/- 9 och +5 internt. - från en switchare och + från LDO regulatorer (LM2931CT)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inget problem förutom ekonomin i det.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Smakar det så kostar det ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Så sant så... men en del tillverkare vill gärna spara en 50-öring om de tillverkar ett antal apparater, det löner sig ju i längden.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Naturligtvis. Som jag brukar säga: "En miljon här och en miljon där - Snart blir det stora pengar" ;)
grubs

Inlägg av grubs »

Ett annat sätt är ju att sätta den mellan positiv och negativ ledare så att den drar en säkring om man kopplar fel, då slipper man spänningsfallet, men det kanske inte var det enda syftet med dioden.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, det har jag funderat på, men det är en så brutal metod ;) Med en schottky i serie och en LDO regulator för +9, så klarar jag ned till ca 10V inspänning och har jag det så har jag andra problem ;)
grubs

Inlägg av grubs »

Visst är den brutal, det ska både synas och höras om man kopplar fel ;-)

Skämt åsido, från det första inlägget fick jag intrycket att spänningsfallet kunde vara ett problem, annars håller jag med om att det är bra med förlåtande konstruktioner.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Skämt åsido, från det första inlägget fick jag intrycket att spänningsfallet kunde vara ett problem, annars håller jag med om att det är bra med förlåtande konstruktioner.
Jo, men med en schottky och en LDO för +9 så klarar jag mig ner till ca 10V och det är OK. Det är heller ingen absolut katastrof om +9 sjunker litet, men det påverkar givetvis noggrannheten.
Skriv svar