Gammal verkstadsfräs byggs om till CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Inlägg av H.O »

Så sant, go for it! Oavsett vilken metod du använt så är du den första jag vet som verkligen försökt ta reda på vad som egentligen krävs i momentväg - och inte som jag "bara" går på "hörsägen", det ska du ha en eloge för!

Om du har en DC-motor med känd data (Torque Constant) så kan du testa med den. Vridmomentet står i direkt relation till strömmen så det borde vara hyffsat enkelt rigga upp något och prova,

Ett annat test du göra är att linda upp ett starkt snöre ett antal varv runt ett lämpligt ställe på skruven (mellan lagringen och befintlig ratt/vev/handtag t.ex), häng sedan hink eller liknande i änden på snöret och och se hur mycket "tyngd" du måste lägga i hinken. Då kan du till och med testa med ett verktyg i spindeln och material i sruvstycket/på bordet.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Stingh:
Ja jag har tittat på www.motioncontrolproducts.co.uk och det blir nog där jag köper de nya stora motorerna senare. Men jag har ingen erfarenhet av vare sig dom eller deras grejer.
Att beställa från UK är bra, då slipper man tull och svensk moms, men sin egen moms måste de ta ut. Om du nu inte har företag och uppger ditt VAT-nummer, då lägger de inte på sin moms (eller drar bort den om den är pålagd från början)

H.O:
Tack för uppmuntran.
Ja några enkla mätningar tycker jag man kan kosta på sig när nu fräsen står här.
Någon DC-motor med känd data tror jag inte att jag har, men det var ett bra tips.
Att linda upp snöre, eller skapa en hävarm med tyngd var det jag tänkte på först. Efter ett tag kom jag då på att jag har ju redan ett par momentnycklar som i princip gör detta jobb.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har handlat från motioncontrolproducts två gånger fakttiskt och de är mycket bra att ha att göra med. De har ganska bra fraktpriser (om det ej ändrats), upp t. 20kg kostar 30 UKP och de är snabba på leveransen. Du faxar eller mailar ditt kontonummer så dras det från kortet.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Stingh skrev:Priserna här verkar OK och det blir ingen tull och moms som grejorna från USA.
Blir det verkligen ingen moms från England? Dom har ju 17,5% (om jag minns rätt) och Reinfeldt vill ha 25%, brukar det inte vara så att man köper momsfritt och sedan lägger på den svenska momsen? Har för mig att man annars måste hålla på med pappersarbete mellan svenska och den utländska skattemyndigeten, åtminstomde som företagare...

/PeterH
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

va hände med fri handel av varor inom EU, PeterH, ja tror inte de e ngra avgifter mellan länderna, de e väl detta hela EU handlar om, plus att människan ska kunna röra sig fritt med :)

MVH SmourF
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

PeterH och SmourF:

Jag har handlat från England (och Tyskland m.fl.) några gånger. Och nej, ingen svensk moms eller tull läggs till. Deras 17.5% (eller nåt) måste de lägga på, precis som om du hade varit i deras butik på plats i respektive land och handlat.

Som företagare har du rätt att "dra av momsen" om du köper varor till ditt företag. Det är krångligt att göra i efterhand om man handlar från utlandet, och därför kan du uppge ditt VAT-nummer så drar dom bort momsen redan från början. Men i din bokföring tar du upp en "fiktiv moms" och sen drar bort den "i en annan kolumn", d.v.s. ett nollsummespel. Beloppen redovisas sen i deklarationen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok.
Jo, nä, förr, innan EU var det så som peter säger, att man handlade momsfritt utomlands, sedan kommer jag inte ihåg exakt, men var nog så som han säger, tex. vad jag minns när en bekant till farsan från Tyskland handlade ett stort parti moraknivar (billiga moraknivar fans nämnligen inte där på den tiden) så drog man bort den svenska momsen, troligen fick han sedan skatta för det när han sålde dem på hemmaplan istället.

Nu, efter EU så kan moms tydligen betalas i valfritt EU land (Edit: Där man köper varorna så klart) istället, jag har också handlat en del varor, bland annat flera sändningar elektronik från Tyskland, då funkade proceduren så som ovan beskrivits, dvs det vara bara att skicka efter, i princip, sedan gick paketet raka linjen från företaget där det beställts, nemas problemas. 8)

Behöver man däremot handla från icke EU länder, (tex. US) så tillkommer svensk moms, men det brukar inte vara några större problems om man känner till detta.
Matte

Inlägg av Matte »

du råkar inte ha nån liten handvåg du kan använda, typ en sån man väger fisk på. borde juh gå att bara dra försiktigt och notera max utslag.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Matte:
Våg finns, både analog och digital; kanske mäter jag med en sådan och ett snöre längre fram. Tillsvidare kör jag på de värden jag mätt upp enligt tidigare beskrivningar. Det kan vara roligt att se hur nära verkligheten man kommer.

Nu har breakoutkorten från jojje kommit.
Bild

De ser ju välgjorda ut. Jag kopplar nog upp dom mot datorn och ser om datorn och Mach3 kan hantera signaler in och ut, samt vilken spänning som gäller. Jag skall också prova korten mot en laptop eftersom de kan ha lägre spänning.

Fråga. :?:
Finns det något enkelt program för att testköra stegmotorerna? Alltså via breakoutkort och drivkort. Man skall kunna välj varvtal och riktning och sen låta motorn gå hur länge som helst.

Enligt Geckos datablad skall man trimma in motorn till lägsta vibration med en pot när motorn snurrar med ca 1/2 varv per sekund. Det går säkert att göra via Mach3 med rätt inställningar, t.ex. att ställa in så att x-axeln är flera meter lång så motorn snurrar länge.

Men ett enklare program efterlyses. Men jag kan ju alltid skriva ett själv.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du kan lasta ner Stepper17.zip från Kemo.
Med det kan du styra dina motorer som du vill.
Skriv svar