Hur fungerar däcktrycksgivare i bilar
Hur fungerar däcktrycksgivare i bilar
Jag vet att det finns däcktrycksgivare i moderna bilar, men hur funkar dessa. Framförallt undrar jag hur de får ström. Lite besvärligt att dra strömsnöre in i ett snurrande däck. Någon som vet?
Jag skulle tro att de drivs induktivt. Och överföringen sker nog via radio. Microchip har application notes som visar en lösning där man använder deras rfPIC (PIC-processorer med inbyggt stöd för radiokommunikation) för just detta. Sök på "microchip tire pressure sensor" på google så får du upp deras pdf överst. 

-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
Har läst nån artikel om Zigbee-standarden som är tänkt att fungera för bland annat sådana applikationer. Låg datahastighet, sändning med långa intervaller och extremt låg strömförbrukning. Har för mig att det talades om att prylerna skulle hålla i 10 år utan batteribyte i vissa applikationer.
Förmodligen sitter det inte sånt i däckena i dag, men förr eller senare kanske....
Förmodligen sitter det inte sånt i däckena i dag, men förr eller senare kanske....
Eller så gör man som de gamla härliga Tatrorna och köra en slang från ventilen till centrum på hjulaxeln och sen vidare inåt. Då kan man smidigt även kompensera för pyspunka och ändra däckstrycket beroende på terräng. MYCKET smidigt!
Inte så modern lösning men den funka redan på 60 talet
Nokia hade en serie däck med bluetooth chip i för att kunna ge däckstryck och mönsterdjup. Minns inte hur de strömförsöjde dem.
Borde man inte kunna tänka sig nått som utnyttjar faktumet att man sitter på en snurrande enhet? Man borde ju ha gott om centrifugalkraft att leka med, eller så sätter man en stor magnet på bromsoket och låter en spole passera monterad på däcket varje varv.. borde inducera en liten spänning i alla fall
Inte så modern lösning men den funka redan på 60 talet

Nokia hade en serie däck med bluetooth chip i för att kunna ge däckstryck och mönsterdjup. Minns inte hur de strömförsöjde dem.
Borde man inte kunna tänka sig nått som utnyttjar faktumet att man sitter på en snurrande enhet? Man borde ju ha gott om centrifugalkraft att leka med, eller så sätter man en stor magnet på bromsoket och låter en spole passera monterad på däcket varje varv.. borde inducera en liten spänning i alla fall

mastseng: Det var lite det mina funderingar också hängde upp sig på...
Men en förändring i "centrifugalkraften" borde vara utnytjningsbar..
Men om man fäster en pendel i centrum på fälgen som hänger fritt så kommer den ju hänga nedåt när hjulet står stil. När man sen börjar köra kommer denna att röra sig i förhållande till fälgen ett tag tills de bägge uppnår samma hastighet. När man sen bromsar in så bromsar man ju in fälgen och inte den löst hängande pendeln, som då borde fortsätta snurra med lite högre hastighet och därmed borde man väll kunna köra en generator mellan pendeln och fälgen.
Eller kanske en lång rörliknande spole från centrum ut mot kanten där man fäster en magnet i ett gummiband i centrum, när man sen accelerera borde denna slungas ut mot kanten och då inducera en spänning i spolen. Den kommer ju dock stanna när nån typ av jämnvikt uppstår mellan kraften i gummibandet och "centrifugalkraften". Denna borde väll ändras i förhållande tillvarvtalet på hjulet och altså därför röra magneten fram och tillbaka i spolen och på så sätt generera en spänning...
Sen kan man ju fundera på vad bilprovningen tycker om sånna lösningar
Men en förändring i "centrifugalkraften" borde vara utnytjningsbar..
Men om man fäster en pendel i centrum på fälgen som hänger fritt så kommer den ju hänga nedåt när hjulet står stil. När man sen börjar köra kommer denna att röra sig i förhållande till fälgen ett tag tills de bägge uppnår samma hastighet. När man sen bromsar in så bromsar man ju in fälgen och inte den löst hängande pendeln, som då borde fortsätta snurra med lite högre hastighet och därmed borde man väll kunna köra en generator mellan pendeln och fälgen.
Eller kanske en lång rörliknande spole från centrum ut mot kanten där man fäster en magnet i ett gummiband i centrum, när man sen accelerera borde denna slungas ut mot kanten och då inducera en spänning i spolen. Den kommer ju dock stanna när nån typ av jämnvikt uppstår mellan kraften i gummibandet och "centrifugalkraften". Denna borde väll ändras i förhållande tillvarvtalet på hjulet och altså därför röra magneten fram och tillbaka i spolen och på så sätt generera en spänning...
Sen kan man ju fundera på vad bilprovningen tycker om sånna lösningar

-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
Jo, vid förändingar av den är det säkert inga problem. Men så länge den är konstant är det nog svårt.
Det är lite som en koppartråd i ett magnetfält, så länge tråden är stilla eller magnetfältet konstant får man inte ut nån ström, men när tråden rör sig eller fältet varierar så kan man utvinna el-energi.
Det är lite som en koppartråd i ett magnetfält, så länge tråden är stilla eller magnetfältet konstant får man inte ut nån ström, men när tråden rör sig eller fältet varierar så kan man utvinna el-energi.
Hur det funkar på personbilar vet jag inte, men eftersom jag kör lastbil
så vet jag att man skruvar bort ventilhatten, å skruvar dit en mätare istället, som trådlöst sänder värden. Det sitter ett litet batteri i mätaren som räcker 5 år enligt broschyren....
Mätaren är inte mycket större än en vanlig ventilhatt (på en lastbil).
Borde funka lika på personbilar ??
så vet jag att man skruvar bort ventilhatten, å skruvar dit en mätare istället, som trådlöst sänder värden. Det sitter ett litet batteri i mätaren som räcker 5 år enligt broschyren....
Mätaren är inte mycket större än en vanlig ventilhatt (på en lastbil).
Borde funka lika på personbilar ??
På lastbilshjul spelar inte några extra gram så stor roll för balansen....
speciellt som ventilen sitter så nära centrum på hjulet.
Såna system har funnits i många år.
Däremot är flera däckstillverkar på gång med sensorer som sitter i själva däcket, för att övervaka temperatur.
Ofta kan temperaturen vara viktigare att övervaka, eftersom ett skadat däck snabbt blir varmt och till sist separerar om man inte stannar å låter det svalna.
För att mäta korrekt så måste sensorn sitta inbakad i gummit.
speciellt som ventilen sitter så nära centrum på hjulet.
Såna system har funnits i många år.
Däremot är flera däckstillverkar på gång med sensorer som sitter i själva däcket, för att övervaka temperatur.
Ofta kan temperaturen vara viktigare att övervaka, eftersom ett skadat däck snabbt blir varmt och till sist separerar om man inte stannar å låter det svalna.
För att mäta korrekt så måste sensorn sitta inbakad i gummit.