Jag har under flera månader av och till följt andra trådar om fräsbyggen bl.a. här på forumet och nu beslutat mig för att gå till handling.
Jag vill kunna fräsa stål, aluminuim, plast, kretskort, skyltar, m.m. Med andra ord så vill jag kunna fräsa allt, om det går.
Jag har valt mellan två alternativ, antingen bygger jag en helt ny CNC-fräs, eller så konverterar jag den gamla fräsen.
Jag har tillgång till egen verkstad med fräs, svarv, svets m.m. men håller på och bygger till huset och annat så hela verkstaden är full av byggmaterial, lådor och andra grejer.
I praktiken kan jag alltså inte svetsa där inne, det är knappt att man får plats.
När jag dessutom redan har en fräs med massor av tillbehör och verktyg, så föll sig valet naturligt att förse den gamla fräsen med modern CNC-teknik.
Den bör duga till tyngre fräsning, och om projektet blir lyckat så kan jag sedan lättare bygga en mindre CNC-fräs, mer anpassad till kretskortsfräsning, gravyr och liknande. Även den gamla gedigna Munktell-svarven har jag tänkt bygga om till CNC-svarv. Och Arboga-borrmaskinen, och kallsågen, och ...
Men, vad skall då göras?

Även om jag kan lite av varje så är det en del nytt att lära sig. Begrepp som man som nybörjare stöter på är:
CAD, CAM, DXF, G-kod, MACH, EMC, breakoutkort, driv-kort, stegmotor, kulskruvar, backlash, m.m. m.m.
Jag tycker jag börjar få koll på det mesta nu, men många frågor återstår.
Som vanligt i ett projekt så hoppar man mellan olika delmoment och utför dom inte i "rätt" ordning.

Bl.a. har jag beställt några Gecko-drivkort (G251) eftersom dom reades ut. Jag har även på Ebay ropat in några stegmotorer (Nema 23, 3Nm) eftersom dom var billiga. Från jojje här på forumet har jag beställt ett par BO-kort till Gecko-korten (hans sista exemplar). Detta gjordes innan jag vet om det kan användas till den gamla fräsen eller inte.
Men som jag ser det så måste man ta vara på ett tillfälle när det dyker upp. Grejerna kan användas till en mindre nybyggd fräs, eller så kan de säljas vidare.

Hur kraftiga stegmotorer behöver man ha till en sån här fräs?
Jag har ännu inga direkta uppgifter med moment, tyngder, friktion m.m. att ge er, men om nån har byggt eller sett något liknande kanske man kan få en uppfattning mellan tummen och pekfingret i alla fall.
Jag har alltså beställt stegmotorer på 3Nm. Jag har sett stegmotorer på 8Nm och 12Nm för överkomliga priser.
Jag tänkte även växla ner ca 4-6 ggr med tandrem och tandkugghjul, så som lilluffe har gjort med sin Jula-fräs.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=27612
Tvärmatningen är ganska lätt att vrida runt med "ett par fingrar", även sänkning och höjning går ganska lätt.
Det är nästan så att man kan ge vevhjulen lite fart, men bara nästan.
Längdmatningen är däremot lite trögare.
Naturligtvis skall matningen med trapetsgängor och lax-spår (eller vad det heter) putsas, slipas och smörjas.
Jag förstår att detta är mycket grova subjektiva beskrivningar, men tips och råd emottages ändå tacksamt.