Aga gasolflaska 2000 som tryckluftstank

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
xarragon
Kontakt:

Aga gasolflaska 2000 som tryckluftstank

Inlägg av xarragon »

Hejsan, jag behöver en liten tank för tryckluft till ett projekt, och fastnade för Agas 2000-modell, den där avlånga tuben som man kan se på många propanbrännare.

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... lindertype

Enligt deras hemsida ska denna flasktyp ha en gänga av typen M14x1,5. jag såg att MadModder hade (oväntat nog) moddat en flaska av typ 2012 till tank med hjälp av en övergång till 1/4" rör.

Jag kommer inte behöva speciellt högt flöde ut ur flaskan. Den är märkt med 3000 kPa, 30 Bar, hemkompressorn klarar 8 Bar, så det ska nog vara riskfritt på den fronten. Är det någon som har lite mer kunskaper inom området som kan ge lite råd; går det ens att pressa in luft i de här flaskorna hemifrån?

Min plan var i alla fall att skaffa en övergång till till den gängtyp som tryckluftsprylarna på Biltema/Jula/Classe kör med, montera en reduceringventil med manometer och sedan leda in luften till mina byggen. Låter det helt galet?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Bara som ett tips kan jag säga att själv använder jag en brandsläckare som trycklufttank mm, det är en gammal 12l vattensläckare som tål 18bar
och har ju en backventil från början.
Det är bara att sätta en nippel på slangen och koppla den på kompressorn sen slår jag på kompressorn och låter den långsamt fylla släckaren.
Dom fylls normalt till 16bar så 8bar känns rätt säkert.

edit: fast jag har ju fyllt den till 20bar ett par gånger... :roll:
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Tack för tipset. Som ren kuriosa kan jag nämna att när jag var liten brukade jag bygga egna vattenvapen av PET-flaskor och gamla rörkopplingar. Tar man en standardrörkoppling och virar lite eltejp runt den kan man gänga dem rakt in halsen på en PET-flaska. På med en bit trädgårdsslang med en Gardena-snabbkoppling med backventil, sen hade man ett finfint vattenvapen. Bara att sätta snabbkopplingen på en kran och ladda, sen koppla loss och så i med ett sprutmunstycke.

Det funkade jättefint i början när jag bara trycksatte med kompressorn, sen när jag kopplade in mig på en riktig vattenkran första gången fick jag lära mig att det är mer tryck i vattenledningarna än vad kompressorn kan ge... :-)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en usel kompressor, det brukar vara 2-3 bar i vattenledningen.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Nja... häromkring med komunalt vatten ligger närmare 5 bar i gatunivå.....
peter555

Inlägg av peter555 »

Då har du bra drag, sist jag mätte låg trycket knappt över 2 bar, ändå bor jag bara några hundra meter från närmsta vattentorn.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Ah, sorry. Jag blandade ihop det hela här. Det var vår bevattningspump jag använde för att trycksätta med. Kompressorn användes till att avfyra PET-flaskraketer med i ett senare vatten-plus-luft-och-PET-flaskeexperiment. I alla fall så lossnade hela gängan från flaskan och jag fick en vattenraket på ryggen vid det tillfället.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Tänk bara på att om man hanterar tryckflaskor med över 10 bar så räknas de som "explosiva enheter" eller nåt liknande och egentligen kräver besiktning eller tillstånd.
Det kan ha betydelse om en olycka sker och det blir försäkringsfrågor.

Nu ger ju en kompressor normalt inte över 10 bar, så det är nog inga problem.

Detta gällde för några år sedan då vi byggde en solvärmeanläggning med tillhörande tryckkärl.

Men regler ändras så lita inte på vad jag har sagt utan var och en får kolla upp själva vad som gäller. :)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det är ganska enkelt att skruva ur ventilen har jag för mig. Annars får du inge vidare flöde.

Men vilken ond tanke jag fick. M14x1.5 är väl tändstiftsgänga? Tar ur backventilen och ser till att den är väl ventilerad från all gammal gas. Kapar ur ett hål i botten och svetsar dit en bajonett koppling. Sätter i ett 30mm rör på bajonettkopplingen och monterar ett tändstift. Spud gun.... Men då kanske man ska ha den lilla runda flaskan på ett par liter i volym......

Jag har faktiskt spånat på att ha 2st sådana gasolflaskor som tank till en 3 bars airbrushkompressor. Men den lilla skiten till kompressor är en sådan skit som inte kan starta när det är tryck. Saknar startlindning och hoppar igång åt det håll som passar för stunden. Då hade jag fått montera backventil och avluftning förutom tryckvakt som passar för att stanna på 3 bars och starta på 2.8 Hade blivit lika jäkla dyrt som att köpa en stor kompressor och ladda den på dagen när ingen störs.

SÅ det slutade med att jag har en PET flaska som tank istället och låter kompressorn gå hela tiden då den inte kan komma över 3 bar. Har ett outgrävt utrymme med inspektionslucka bredvid där jag målar. Funderade en sväng på att kanske ha en kedja med 100 flaskor som jag laddar och kan måla kanske 20 minuter på.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

PET-flaskor är universiella konstruktionselement, ungefär som silvertejp. :-)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

fick precis en idé ....
what about .. en pet flaske rakets tävling?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

xarragon skrev:PET-flaskor är universiella konstruktionselement, ungefär som silvertejp. :-)
Synd bara att de slutat upp att sälja 4kr petflaskor. :cry:
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Skojar du? :? Ungarna har tjing på alla PET så länge de tar hand om dom. Nyligen så pantade de därför en helvetes massa 4kr flaskor.

De var ju bra till mycket. Måste kolla om det inte finns kvar på affären för då får jag väl anpassa läskeblaskskonsumtionen. Annars får jag vänta tills jag kommer till Norge nästa gång för där köpte jag kraftiga PET alldeles nyligen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nej, tyvärr så gör jag ju inte det. :cry:

http://www.sverigesbryggerier.se/emball ... %20kr.html
Eli
EF Sponsor

Tillfälle: 10 liters tank billigare än gasolflaska

Inlägg av Eli »

Skriv svar