Tar man mynträknare a'la banker jobbar de med ett antal spolar. Altså en kontaktlös mätning där man ser hur olika mynt påverkar de olika fälten.
Funka fin fint, men kräver MASSOR av matte, mynt som inte klarade testet slogs av banan med en solenoid. SÅ där var inte mycket tid att räkna på innan myntet passerat förbi solenoiden och hamnat bland de äkta mynten.
De hade löst sorteringen med att mynten stog på högkant och rulla ner för en 30graders lutning (som också var lutad några grader bakåt) med små knivar som putta av (fram åt) dem om diametern var större än höjden mellan kniven och rälsen.
(De sortera altså helmekaniskt och räkna/rejecta elektroniskt)
Skulle jag byggt en skulle jag haft en kassa som tar emot inbetalda pengar där man kan antingen rejecta myntet eller behålla det. Detta på ett sätt så man kan göra mätningar på myntet när det passerar och processa dessa när myntet står och väntar på ett reject/ok kommando.
Sen haft tre separata utmatningskasseter med 1,5,10 kr där jag bara puttat ut mynt ifrån om man skulle vinna nått.. Nu är det iof olagligt med kontantvinster i sverige så detta hade ju aldrig blivit aktuelt. Och hur många maskiner står det "växlar ej" på?
PS: Prova att köra en 2AUD och en 10SEK i maskinen sen, klarar den att skilja dessa åt med någonsånär noggranhet har du en MYCKET säker maskin DS