Ful 6 och 9 med 4511

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Ful 6 och 9 med 4511

Inlägg av HåkanO »

Hej
Håller på och labbar litet med 7-seg displayer och vill ha en annan 6:a och 9:a
Ni förstår säkert vad jag menar. Ett överliggande och ett undeliggande segment
Finns det någon krets som är så programmerad istället för 4511 eller måste jag lösa det med extra logikkretsar?

Bild

Håkan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag tvivlar på att det finns någon sådan krets. Hade först för mig att 74??47 visade siffrorna med det extra strecket på plats, men det gör de inte enligt det datablad jag precis tittade i (Texas).

Vad är det Du bygger för något? Är det en krets med diskret logik eftersom Du alls använder en sådan drivkrets? Bygger Du med en mikrokontroller så låt programmet sköta symbolgenereringen. Då kan det bli precis som Du vill. Dessutom kan den visa alla symboler Du kan hitta på inom ramarna för en 7-segment display.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag upptäckte det problemet väldigt sent när jag höll på och byggde min studioklocka. Letade igenom alla logikkretsar(tyckte jag), utan att finna en enda med dom segmenten. Min lösning blev då att ersätta befintlig logikkrets(7447) med en uC(AVR ATtiny2313). Den uCn var mer avancerad än den som drev hela klockan :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

4543 är svaret.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ha! Ni ser... kunskaperna i detta eminenta forum är otroliga :D Det är precis därför vi behöver våra "gurus" :bravo:

/PeterH
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det kanske finns en liten hake.

4543 är en LCD-drivare med standard CMOS-utgångar. Den driver nog inga LED direkt. Men med en lämplig drivkrets/transistor efter så skall det fungera.

Nu kan jag ha fel, för i headern till databladet står det faktiskt "Direct LED drive capability", men i specen så är det normala CMOS-strömmar på utgångarna och de lär knappast räcka mera än till små "high efficiency" displayer.

En annan "feature", koderna A..F blankar displayen istället för att visa de hexadecimala siffrorna.
Senast redigerad av Marta 7 september 2008, 11:24:41, redigerad totalt 1 gång.
Norpan

Inlägg av Norpan »

NXP:s version driver leds enligt bruksanvisningen
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den driver LED direkt, jag har använd den mycket till det. Men visst, ska man ha mer än 20mA/segment är den inte med i leken men den har samma drivförmåga som 4511.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har den verkligen samma drivförmåga? 4511 har en bipolär trissa som emitterföljare på sina segmentutgångar, medan 4543 har vanliga CMOS. Så ser det i varje fall ut i databladet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja...OK, den har en emitterföljare inbyggd för att kunna sinka upp till 25mA, i praktiken har det ingen betydelse: duger 20mA är båda kretsar OK, ska man ha mer är det oftast mycket mer och då måste man ha drivsteg på ändå.

Jag har multiplexat 3 st LED med en sådan krets, det fungerade i dagsljus (med rött frontfilter) och det var ingen speciellt högeffektiva display, jag hade dom som display i min första trippmätare jag byggde.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

4511 har emitterföljare så de kan sourca upp till 25mA, sink förefaller att vara vanlig CMOS. Specen är luddig i databladen. Philips hänvisar till annat dokument, vilket jag antarbetyder standard CMOS. ST specar sina kretsar och nämner 6.någontin mA sink som max. Men i praktien brukar man för det mesta kunna dra en hel del mera.

Där finns en liten brasklapp i Philips-databladet:

"Note to Figs 6 and 7: bipolar transistors may be added for gain where VDD < 10 V or Iout > 10 mA."

Figurerna det refereras till visar inget mera än utgången ansluten till en LED via ett motstånd. Finns ingen mera information i dem.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jaha då har jag kvicknat till. Icecap verkar vara morgonpigg :)
Tack för alla svar. Provade med 4543 men lyckades inte få den att fungera i simuleringen. Finns det olika versioner av 4543 min ser ut så här

Bild

Anledningen till att jag tänkte ha en drivkrets är att jag skulle spara I/O på PIC:en. Å andra sidan verkar det ju bara gå åt 11 pinnar för att multiplexa 4 7-seg så det kommer ändå att räcka. Annars kan jag ju ha en dedikerad PIC bara för displayen. De är ju inte dyra. Optimalt vore väl eftersom jag inte behöver någon snabb uppdatering att ordna en dedikerad PIC med seriell ingång.

Håkan

Edit Hittade ett till fel på Google Crome: Klockan verkar gå på svensk vintertid. Då vart genast Icecap 1 timma mindre morgonpigg :D

Vad tror ni om den här kretsen http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MA ... AX7221.pdf

Den innehåller 8X8 RAM då borde man väl kunna skräddarsy varje siffras utseende.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du pinne 6 rätt? Den är avsedd för att kunna driva LCD med AC, alternativt välja mellan gemensam anod eller katod för LED. Prova att byta nivå på denna om Du inte redan gjort det.

Multiplex av displayerna är tämligen pinnsnålt, men ljusstyrkan blir ju lite lägre. Du behöver inte ens 11 pinnar för detta, 8 räcker om det skall vara utan decimalpunkt. Då kan Du få 8 displayer på 8 pinnar. Det enda som behövs extra är begränsningsmotstånden samt även 1 transistor per display, eftersom jag antar det blir för ljussvagt med 25mA totalström för segmenten.

Behövs ingen dedikerad processor, låt en interrupt hantera scanningen så är det bara till att skriva önskat värde i därför definierad minnesadress så kommer siffran upp på displayen. Kan vara lite svårt allra första gången för den som är ovan vid programmering, men är det ett projekt för att lära sig så är det bara att försöka. Det går, inget tvivel om den saken.
Skriv svar