ersättare till LM4651/LM4652

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
icko

ersättare till LM4651/LM4652

Inlägg av icko »

Tjena någon som vet om det finns nån ersättare till ovan nämnda klass D subbasförstärkare? Jag har letat men inte hittat egentligen något som kan ge ut så mycket effekt. Jag tror det är 170W.

edit:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=3686.htm
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tripath TA2022 i bryggkoppling kanske?

Finns hos Electrokit, art. nr: 40352022
icko

Tackar

Inlägg av icko »

Tackar.

Jag ska kolla upp dem. Trevligt med endast en IC istället för två.
icko

TDA8920BJ

Inlägg av icko »

Tror jag använder TDA8920BJ med 100W per kanal. för åtta ohm bryggkopplat ger max uteffekt på 170W det räcker nog.

Skulle vara intresseant att höra om någon som har erfarenheter av klass D att dela med sig av dem. Speciellt om någon provat att pararellkoppla förstärkare och fått lyckat resultat, av vad jag förstår efter mycket surfande ska vara svårt att få.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag är själv nyfiken på ämnet och ställde frågan om att bryggkoppla klass D förstärkare här för en tid sedan. Dock var det ytterst magert med svar så jag mistänker att det inte är så mycket testat.

Beträffande NXP kretsen så borde det funka eftersom halvorna tycks köras synkront.
icko

Inlägg av icko »

Det är möjligt att jag missförstått ordet bryggkopplad :)

Bryggkopplat (om det betyder differentiellt ), finns beskrivet i många datablad jag sett. Om det betyder pararella chip så håller jag med dig att det inte finns beskrivet på så många ställen... det enda jag sett är en varning från ett amerikanskt forum att det ska vara svårt att få till på ett bra sätt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nja parallella, min definition av bryggkoppling är att högtalaren sitter kopplad till varsin förstärkare vilka drivs i motfas. Att parallellkoppla förstärkarna är nog svårt, då krävs det säkert utjämningsmotstånd emellan och då försvinner ju mycket av fördelen.

Min fundering gällde bryggkoppling av osynkade klass-D förstärkare. Då är det ju inte säkert att de båda halvorna leder samtidigt. Klarar då LP-filtret på utgången att lagra tillräckligt med energi ?
icko

Inlägg av icko »

Det verkar ha gjorts att köra med paralella utsteg, iaf med LM4652.. Det är väl inget jag tänkte som första försök. Kanske om 1 IC slår väl ut. :)

http://www.national.com/analog/audio/faqs#three
3 Can two or more LM4652 ICs be put in parallel to drive lower impedance loads for higher power?

Yes. The PCB layout is a little more difficult but two different layouts have been tested on the bench. One layout has the two LM4652’s side by side with a space of 0.5 inches between for easy mounting to a common heat sink. The other layout has the two LM4652’s back to back with just enough space between to allow for a heat sink to be mounted. Both layouts were designed with minimal gate trace lengths as possible. Similar performance in Noise, THD, and power were observed for each board. Changes in the application circuit that were required for high power operation was the addition of 10µ F capacitors on the supply pins (Vcc and Vee) of the LM4651 and 47µ F capacitors on the supply pins (Vcc and Vee) of each LM4652. Larger capacitors are recommended for unregulated supplies.

The dual LM4652 configuration can be used to drive two loads with the same input signal (i.e. dual voice coil woofer) with each LM4652 having it’s own output filter. The dual configuration can also be used to drive lower impedance loads connecting the outputs of the LM4652’s in parallel and using a single, high power filter before the load. When using the dual configuration the current limit function is now current per LM4652. For example, if the current limit is set to by using a 100kΩ resistor for RSCKT then each LM4652 will be allowed to produce 11 Amps of peak current before current limit is activated. Dual configuration allows for total output power levels up to 300W for the LM4651/52 class D solution. A demo board for dual configuration is not available at this time.
Skriv svar