Vad är vad? (stegmotor styrning) (Ny fråga om motor storle

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Vad är vad? (stegmotor styrning) (Ny fråga om motor storle

Inlägg av ElectricMan »

Jag har köpt ett cnc-kit av dar303. Men jag har inte fått hem datorn som följde med än, och jag vill testa grejerna nu! :)

Problemet är att jag tror att Mach3 inte har samma mjukvaruinställningar än vad den datorn som följde med har. Den datorn har EMC installerat.

I styrlådan finns det lappar som det står:

X
Vit - Clock 1
Gul - Riktning 3
Grön - Enable 4

Y
Vit - Clock 5
Gul - Riktning 6
Grön - Enable 7

Z
Vit - Clock 8
Gul - Riktning 9
Grön - Enable 14

Siffrorna betyder pin nummer i paralellporten. Men vad ska det heta i Mach3?
I Mach3 heter det: "Step pin# och Dir pin#"
Den enda motorn som det verkar "stämma" på är Y motorn, där dir pin är samma (Grön - Enable 7, och Dir pin# står på 7) men den far bara ett steg när jag trycker på knappen "upp knappen" och om jag trycker en gång till så händer det inget, men tyrycker jag på "ner knappen" så hoppar den ett steg åt andra hållet. Det är bara den motorn som blir varm också...

Hur ska jag ända så det fungerar?

Jag vet att jag suger på att förklara... Ni får ju fråga om det inte är nåt ni inte förstår :)
Senast redigerad av ElectricMan 7 september 2008, 12:43:17, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

I Mach3, välj Config/Ports and Pins och klicka på fliken Motor Outputs. Ändra till vad du nu vill och klicka verkställ, gå till fliken Output Signals och aktivera enable-signalerna och sätt rätt port och pinne (Port 1, Pin#4, 7 & 14.)

Sen, när det fungerar så hade jag satt alla Enable-signalerna på en utgång, känns onödigt att ha dom separat.

Edit: Alltså, Clock=Step....
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

om du bara ska prova lite så kan du ju ladda men emc2 livecd och boota från den vid uppstart.
Ifall du ska köra emc2 sen och inte byta helt till mach3.
Det har jag provat och det var rätt lätt att få igång (med lite hjälp av meduza förstås..)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Känns som om något är fel... :S

När jag ställde in som du sa H.O så blev kylflänsen på drivkretsen till den största motorn rejält varm.. (som tur var så kännde jag det..)

Jag tyckte inte heller att den motorn gick "rent" den hackade och så, det gjorde Z motorn också.

Finns det nåt knep på hur jag kollar om jag har kopplat in motorerna rätt? Från den stora motorn kommer det 5 trådar, en röd, en vit-röd, en svart, en vit, en blå och en vit-blå. Från de två små kommer det också 5 trådar en röd, en röd-vit, en svart, en vit, en grön och en grön-vit

Svart och vit har jag kopplat till gnd.

Ut från drivkretsarna så kommer det 4 trådar från var och en: en gul, svart, röd och en vit för X axelns driver, en grön för Y, och en lila för Z. Ger det nåt? :D Kan man annars mäta det på nåt sätt?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Sådär nu har jag mätt och grejat ett tag och kom fram till att den gröna/lila/vita är output 1, den röda är output 2, den svarta är output 4, och den gula är output 3.

Hur mäter jag på motorn så jag vet var/hur jag ska koppla in den? Man ska "resistans" mäta va? eller hur gör man? :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kommer inte dar303 ihåg och kan hjälpa dig i värsta fall? Om inte tror jag att det finns en tråd om att mäta upp stegisar (men jag hittar den inte). Du kanske har större tur med sökmotorn :?

Det borde gå att mäta upp med vanlig ohm-mätning (resistans) där du borde kunna hitta dom olika lindningarna. Mellan dom "yttre" anslutningarna har du högst resistans och mellan en av dom yttre och mittanslutningen bör värdet ligga mittemellan...

Bild

Länkar:

Basics
Guide
Wiring

Alla länkar hittade på Wikipedia...

/Peter
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Fan, satan, jävlar helvete...

nu funkar ju ingen motorjävel! :shock: :verysad:

Kan jag ha heft sönder drivningen när jag bytte anslutning på en motor? :(
Eller är det fel i mach3? men jag har startat om datorn och det hjälpte inte...

edit....
Tror ni inte att det funkade det första det gjorde efter att jag skrev detta? :shock: :lol:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Var brukar man ha den största motorn då?

Jag har två stycken små motorer, och en stor. På drivkortet till Z axeln är det dubbla effektmotstånd. Är det där man brukar ha den största motorn? Jag tycker att det borde vara på Y, men så kanske det inte är?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

electric_man: Jag har sagt det förut, jag säger det igen. Tänk lite på språket... :roll:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

OCH tänk på att aldrig koppla in eller ur motorer från ett kontrollerkort med spänningen på!!! :shock: Men det hade du kanske inte?

/>PeterH
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Byt aldrig motor eller lossa på kablarna med strömmen inkopplad, det gäller för de flesta stegmotordrivare och står i otaliga trådar, bla. (har jag för mig) i en nyss där någon brände jojje-kort genom att inte ha alla trådar till motorn inkopplade!

Jag har som sagt ingen aning hur motorerna ska vara inkopplade efter som jag aldrig använt dessa grejer, jag plockade ner en fungerande maskin och detta blev över.
Det finns information att googla upp om hur man mäter upp motorerna och även om vilka färger som brukar gå till vilken lindning. Jag har gjort det på andra liknande motorer och det fungerade galant med en vanlig voltmeter på ohm-mätning.

Kolla även databladet till drivkretsarna för vad som ska kopplas till vad.

EDIT:
ok, här är lite info från GOOGLE!

http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/others/

http://www.reuk.co.uk/Examining-a-Stepper-Motor.htm

http://www.me.umn.edu/courses/me2011/ro ... onfig.html

Identifying the leads of unipolar steppers

Unipolar stepper motors have four coils and either five, six or eight wires. No matter how many wires, unipolar stepper motors are interfaced in the same way. Five wires will go to the controller circuit. To identify wires, you need a resistance meter.

Here are some schematics of stepper coil configurations.

First, identify the common lead. For the six and eight wire versions, some wires are twisted together to form the common lead and reduce the lead count to five. The common lead is connected to the positive of your battery or power supply.

* Eight wire motors: Find the four pairs of coils. These will be the wire pairs that have the coil resistance between them. There will be infinite resistance between pairs. One wire from each pair will be all joined together to form the common lead. Without a wiring diagram, you'll have to do a lot of experimentation to determine which lead of the pair is for the common.
* Six wire motors: Find the two wires whose resistance to two other wires reads the lowest of the measured resistances between wire pairs. Join these two wires together to form the common.
* Five wire motors: Measure the resistance between all pairs of wires. One wire will read about one half the resistance to all other wires when compared to the resistance between other pairs. This wire is the common. No wires are joined.

Now, proceed to identify individual coils in order of sequence.

* Connect the common lead to the positive of your battery or power supply.
* Connect any one of the other four leads to ground. This will be Coil 4.
* With Coil 4 still grounded, connect another lead to ground. If the shaft does not move, you have Coil 2. If the shaft jogs clockwise, you have Coil 3. If the shaft jobs counter-clockwise, you have Coil 1.
* Repeat until you have identified all four coils.
Skriv svar