Vad ska jag ha för motstånd?(snabba svar tack!)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
1775Stefan

Vad ska jag ha för motstånd?(snabba svar tack!)

Inlägg av 1775Stefan »

Okay, jag ska byta ut "färgade" dioder mot IR dioder. Jag mätte dom färgade och dom verkar vara på ca 1.60v styck (det är 5 LEDs, alla drivs av 2st AA 1.5v batterier).

Jag ska köpa dom här LEDsen: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 9281&path=

Dom ska köras på 1.2v...

Vad behöver jag för motstånd? Vilken av dessa? http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,274500000

Tack för hjälpen :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att kräva snabba svar gör nog inte att då får snabba svar. Testa med Google där kommer du att hitta svaret. Jag skulle köpa 36802. Men det är inte säkert att det är rätt för dig.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

If <= 100mA och ohms lag säger R=U/I. Du vet (max)spänningen och strömmen så det är bara att räkna.

Det är bara *du* som vet hur dioderna sitter/skall sitta kopplade och därmed bara du som kan räkna på totalströmmen och därmed bestämma R.

EDIT: Och du verkar ha missuppfattat det med spänningen på lysdioder, läs gärna på wikin om lysdioder.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> (snabba svar tack!)

Vad är det som gör att du tror att du har någon som helst möjlighet att påverka det ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

> (snabba svar tack!)

Jag kan tänka mig att svara, men just nu orkar jag inte klicka på dina länkar. Återkommer om ett par veckor. (det är ju ganska snabbt!). Om du vill ha snabbare svar än så kanske du kan berätta vilka strömmar du vill ska gå genom dioderna, bland annat.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hm, fick själv en åthutning förut för att jag var spydig. Men hittils i denna tråden är det bara björn som närmat sig ett svar åt dig. Resten uppfattar jag mest som ...
Man kan ju ge tips också, som jag snart ska göra.

Så nu har jag gnällt lite. Till ett försök till svar då:

Jag gissar att du vill ha nån typ av IR-belysning för ex.vis. filmning i mörker. Och du vill driva det hela med 2st 1,5v batterier?

I så fall har vi 3volt som matar alltsammans.
Framspänningen i dioderna är 1,2v, och de vill ha 100ma.
Då får vi räkna bort 1,2v från 3v. Kvar blir 1,8v.
Sen lite ohms lag på det: (R=U/I) R = 1,8/0,1
Alltså R = 18ohm (Kjells art.nr. = 90232)

Sen får du alltså ha ett motstånd per diod, och koppla alla dioderna parallellt med batterierna.

Tror mig ha rätt i det jag skrivit ovan. Har nån nåt att invända om jag skrivit fel nånstans så gör det så inte jag tipsat om nåt som tar sönder nåt för killen.

Och, vill du läsa mer om hur du kan koppla dioder:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... le=Lysdiod
http://archive.64bits.se/guider/lysdioder/index.php
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Höga krav från en 08’a! :lol:
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nå, hur har det gått?

Har du provat 18 Ohm?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man förutsätter att 1,5V batterier är 1,5V så kan man lätt döda dioder.
Jag gav ett seriöst förslag i mitt första inlägg. Har man inte tid att försöka med google ska man inte förutsätta att andra vill lägga tid på att skriva ett svar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Förlåt för lite off topic, fast det är det ändå på sätt och vis inte.

ALLA svar finns på internet. Iallafall när det kommer till sånt här som elektronik.
Men problemet är att alla inte alltid vet vad de söker efter, eller var de ska söka.
Så varför direkt hänvisa nån bort från forumet (som väl ändå är till för frågor?) när man kanske vände sig hit från första början för att man själv inte kunde?

Kan man svara, och har tid för stunden till det, gör det då. Kan man inte, eller inte orkar/hinner, skriv inte nåt då istället.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Han ville inte veta hur man räknar. Han ville bara ha ett svar. Det är skillnad om man har ett problem som man försöker förstå själv, och gärna har lagt några minuter på att försöka lösa själv. Jag svarar på den här typen av frågor, när frågeställaren har försökt själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Håller med danei. Jag har lärt mina barn att de kan få hjälp om de frågar men jag kan inte hjälpa med det de inte gör! Vill de ha hjälp kräver jag att de har försökt och att det finns ett eller fler punkter där de inte kan tekniken eller har kraften och DÄR kan jag hjälpa.

Hjälp är inte "att göra för någon".
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Nåja.

Nu kan man ju "tänka" lite utanför boxen också.

Nu har ju trådskaparen inte delgivit någon respons hittills men man kan
tänka sig att "Snabba svar" kanske skulle betytt Korta svar?

Dvs inte alltför utdraget och beskrivet in i minsta detalj.
Det är väll inget konstigt att be om.

De flesta här på forumet skriver inte särskilt korrekt och det blir lätt missförstånd.
Ja, inkl mig själv.

danei: Vad skrev han i pm´t du fick? Eftersom du vet att han inte vill veta hur man räknar. :wink:

Jovisst, det kan även vara en lat slyngel som inte orkar ta reda på något
själv nångång också, men varför förutsätta det? Låter ruggans tråkigt att alltid
tro åt det hållet.

/ Tompa
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Han frågade efter ett artikel nummer inte om hur man kommer fram till vilket det sak vara. Jag rekommenderade google och ett motstånds kitt.

Jag har svårt att tolka frågan på andra sätt.
Skriv svar