Detaljräknare i pall med en Siemens LOGO

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Poj

Detaljräknare i pall med en Siemens LOGO

Inlägg av Poj »

Hej.
Skall bygga en utrustning för att räkna detaljer som läggs i en vanlig pall. Har inskaffat en programmerbar ljusridå, förvalsräknare och min första plc siemens Logo. Försöker få ihop styrprogrammet men är lite ringrostig på logiken mm.
Har 2 signaler ut från ljusridån s1 när minst en stråle är bruten, s2 när minst 4 strålar i rad är brutna, detta för att man skall kunna stoppa ner handen utan att räknaren taktar upp.
Signalerna är kopplade till 2 ingångar på plc'n utgången kopplad till förvalsräknaren, funktionen jag vill ha är:
Utgången skall få en puls när s2 går hög men bara en gång så länge s1 är hög (när s2 blir hög blir ju s1 hög också), detta fär att räknaren inte skall takta upp när någon böjer sig ner i pallen för att lägga detaljen tillrätta och då bryter minst 4 strålar med huvudet/överkroppen.

Någon som har ett förslag på styrningen?
Tacksam för svar.
Anders_Peter

Inlägg av Anders_Peter »

Hej

Jag har jobbat med Siemens PLC:er en hel del men bara med de större systemen 300 och 400, och då är det också en annan mjukvara än den Du använder, men jag kanske kan komma med lite tips

Jag är inte helt säker på hur Du menar

S2 blir hög när 4 stålar bryts
S1 blir hög när minst 1 stråle bryts

Som jag tolkar det Vill Du ha en puls ut varje gång som S1 blir till(0 -> 1) men om S2 är till samtidigt som S1 så vill Du inte ha en puls ut??? Är det så Du menar???
hh

Inlägg av hh »

Jag är inte riktigt säker på hur du menar. Så här?

Kod: Markera allt

_____________     ___________     __          
s1 ___|             |___|           |___|  |___

s2     ___     _____     ________                     
   ___|   |___|     |___|        |_____________       

out    _____________     ___________                   
   ___|             |___|          |__________                     
I så fall skulle följande kanske fungera?

Kod: Markera allt

____
S2-----------|S   |    
             |    |
      __     |    |------------out
S1---|   |   |    |
     |>=1|o--|R   |
S2---|___|   |____|
Jag tycker funktionen verkar bakvänd (?) - dvs funktionen jmf m logiken som du beskriver
Joe

Inlägg av Joe »

Ska det inte vara så här?:
S1 pulsar utgång för att räkna upp.
S2 blockerar att S1 pulsar utgången.
Kräver en viss tillslagsfördröjning av S1

Om det ramlar en bit i pallen så är blir S1 hög och räknaren räknar upp men om en nån böjer sig ner och påverkar S2 så räknar inte räknaren upp.

S1 till SET ingång på SR vippa1
S2 OCH timer1 till RESET ingång på SR vippa1
Utsignalen från SR vippa1 till en tillslagsfördröjd timer1 på ex 0,5s.
Utsignalen från timer1 till utgången
hh

Inlägg av hh »

Vilket i alla fall skulle göra apparaten mer logisk :lol:
Poj

Inlägg av Poj »

10 min efter postandet fick jag det att fungera.
Lite förklaring, s1 går hög när minst en stråle är bruten (tex när man stoppar i en hand i pallen) s2 går hög när minst 4 strålar i rad är brutna (när man stoppar i en detalj) s2 skall trigga räknaren men bara en gång annars kan man trigga räknaren igen när man böjer sig ner i pallen för att lägga ner detaljen.
hh har förstått lösningen men jag vet inte vad block 2 är förnågot, har inte hittat det i programmet än Logo soft comfort 5.
Så här har jag gjort:
Bild

Det som eventuellt skulle förbättras är att koppla en en timer till så att så fort s1 går hög så måste s2 komma innom ca 0,3 sekunder, kommer inte signalen innom tiden skall inte räknaren räkna upp, detta för att inte få falska räknepulser om någon bara böjer sig ner i pallen för att rätta till något.
Skriv svar