Antenn som antenn eller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matte86

Antenn som antenn eller?

Inlägg av matte86 »

Har kollat lite på den här antennen och triplexern på Elfa
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10920.htm

Tydligen kan man köpa triplexern separat. Om jag använder en antenn som är lika lång, då borde det väll funka???

Alltså "antenn som antenn", det är bara längden på den som spelar roll när man pratar om sprötantenner???
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Absolut inte!

Antennen måste vara avstämd för både marin-VHF samt GSM. I praktiken är antennen du länkar till två antenner som man byggt in i ett glasfiberrör. Fördelen är att du får en fysisk antenn samt en koax ner.
matte86

Inlägg av matte86 »

Aha :o

Men då är antennen som är med 2 antenner ovan på varandra??? Rimligen eller? Annars borde det väll bli störningar mellan dom om man sänder i en av dom?

Visst finns det en formel för att räkna ut längden på en antenn? Och man kan göra en antenn som är halva våglängden?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Nej, det troligaste är att antennen består av ca: 4 mm grov koppartråd, någon/några spolar och nån skivkonding som agerar två avstämda kretsar. Ena är i resonans på Marin-VHF och den andra kretsen på GSM.

En s.k halvvågsantenn har för hög matningsimpedans för din VHF-radio. Ska du bygga en sådan, så måste du göra en balun som anpassar till radions impedans - 50Ω.
Ska du göra en antenn själv så är en 1/4-vågsantenn enklast. Längden får du fram genom följande: 300/frekvens/4
Du bör ju dock trimma in den med en SWR-mätare.

I det fallet får du en antenn avstämd för just en frekvens, ska du göra antenner avstämda för flera frekvensband så bör du nog gå en kurs.. :lol:
Det är inte helt enkelt, och det kräver mätinstrument som lär kosta mer än den färdiga lösningen från elfa.

Ska du komma billigare undan så kör med tre separata antenner, en för marin-VHF, en för GSM och en för FM-rundradio. Då kan du hoppa över det där filtret från elfa också.
matte86

Inlägg av matte86 »

Mycket intressant, tack för bra svar!

Kan man också med en formel räkna ut vad antennen kommer att ha för gain på en viss frekvens?

Vad jag har idag är ett stålspröt på ca 25 cm (i masttoppen på segelbåt, + ca 20 meter kabel). Vad jag i första hand vill använda den antennen till är AIS (161.975 & 162.025 MHz). Jag tror att 25 cm är för kort för att funka bra?!?!
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Njae, gain hit och dit.. Bygger du en egen 1/4-vågsantenn så har den ingen förstärkning. Vid hembyggen så brukar man vanligen bara räkna förstärkning vid stackade dipoler och yagi-antenner. Normalt sett räknar man förstärkningen i jämförelse med en öppen dipol.

Hur man beräknar förstärkning på 5/8-ingar, kollinjärantenner osv. vet jag inte.

Det är svårt att svara på om sprötet du har är för kort. Är det så att den har en förlängningsspole som förlänger den fysiska längden, alltså på mekanisk väg förkortar antenn så behöver den inte ur avstämmningssynpunkt vara för kort. Den kan alltså vara avstämd för rätt frekvens. Generellt kan man väl säga att antenner som undersiger en 1/4 våglängd skulle kunna ersättas med något bättre. Men det är lite beroende på syfte och funktion, längre antenner har (oftast) lägre strålningslob, medans kortare tenderar att skicka strålningen uppåt rymden.
Förkortade antenner är oftast en kompromiss av andra orsaker, mest smidighet rent fysiskt,

Om du nu har ett stålspröt utan spole, så verkar det aningen kort, Ja! Med formeln jag gav dig så får vi fram 300/162/4 = 46 cm. Nu spelar också storleken på jordplanet in, har du ett stort jordplan, så brukar man behöva kortare antennen, och tvärtom kompenserar man med längre radiator (antennen alltså) vid för litet jordplan.

Stor bov i dramat är dock ofta kablaget, har du dålig kabel, dåliga kontakter osv, så hjälper ingen antenn i världen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att man egenteligen inte skall räkna med ljusets hastighet som 300, utan snarare 0,95x300, då det går lite långsammare i metall.
Dock var det 30 år sedan jag räknade på det.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Du har helt rätt, och det går inte fortare i metall nuförtiden heller :D
Fast man brukar räkna av i slutet. I exemplet blir det 300/162/4*0,95 = 0,4398147

Jag brukar dock hoppa över detta eftersom jag endå stämmer av med instument.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vill du experimentera lite och se vad som händer så finns det ett gratisprogram skrivet av en japan där du kan simulera lite med antenner.

http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/mmana/index.htm

Jag har använt detta en del när jag bygger mina antenner, planerar stackavstånd osv.
Skriv svar