Kvarhållet relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pejlaren

Kvarhållet relä

Inlägg av Pejlaren »

Hur skulle du göra den absolut enklaste lösningen för att ett relä ska bli draget i ca: 5 sekunder för att sedan släppa? Triggningen är bara en knapptryckning. En konding lär liksom inte hinna bli uppladdad..
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Mosfet med kondensator och urladdningsmotstånd på gate.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Du får nog förtydliga lite :?

Ett halvledarrelä eller vad för Mosfet, trissa?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Beställa ett frånslagsfördröjt relä på elfa...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Mjo, men de är otympliga, avsedda för DIN-skenor och svindyra.
Eller har jag kikat på fel?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nä, ditt krav var enklaste lösningen, krav som billigt eller litet fanns inte...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"En konding lär liksom inte hinna bli uppladdad.."
Om du inte är otroligt snabb med fingret så fungerar det med ett litet relä.
Senast redigerad av BEEP 4 september 2008, 16:26:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kanske detta kan fungera? Tanken är att ett RC-filter får basen att öppna efter önskad tid och att man tömmer kondingen genom ett snabbt tryck på knappen (SW1). Funktionen blir då att reläet är draget hela tiden men genom att välja rätt kontaktpar i relätet får man ändå önskad funktion... Det går ju också att lägga till en trissa för inverterad funktion...

Bild
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

AndLi skrev:Nä, ditt krav var enklaste lösningen, krav som billigt eller litet fanns inte...

Får lägga till det till kravspecen då :D Triggsignal 12 volt också :)
I övrigt så har du väl rätt, vad gäller det som är enklast.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Finns det drivspänning hela tiden,eller är kretsen avstängd ända tills du trycker på knappen?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Avstängd tills det trycks på knappen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fast om du inte ska behöva lagra all energi att hålla reläet i en kondensator så måste du dra dit en matningspänning också.

Jag tycker PeterH's ritning verkar vara lite bakvänd. Om du istället lägger brytaren mot +12V istället och har ett motstånd ner till jord och så lägger du reläet mellan +12V och kollektorn, inte vid emittern så vet du var du har din emitterspänning (annars blir det konstigt?) att jämföra basen med (=0V).

Du får en längre urladdning från +12V till +0.6 V (=längre fördröjning, närmare 4*R*C sekunder) än från 0V till +0.6V i PeterH's fall.
reläet står inte draget hela tiden utan bara när det aktiveras och du kan använda slutande kontakter.
Rolf Zetterberg

Nja,det var inte riktigt så jag menade,Jesse.Vad jag tänkte på var om det fanns ett nätagg och om det då skulle stå på hela tiden eller om man skulle starta upp det också med knappen.I så fall behövs det ju flera poler på reläet eller i tryckknappen.Men för enkelhetens skull får vi väl anta att vi har 12V hela tiden.
Du skrev"motstånd ner mot jord".Du menar väl kondensatorn?Annars håller jag helt med dig.
Annars finns det ett superenkelt sätt att göra det här.Brytaren från plus ner mot en bamsig konding som är parallellkopplad med ett lågenergirelä(ca 10kohm).
Men om jag skulle bygga nåt sånt här själv skulle jag nog använda en vanlig gammal hederlig tvåtransistorvippa.Kan vara inkopplad hela tiden då den inte drar särskilt mycket ström i ena viloläget.Ger också snabb omkoppling mellan lägena.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Min ritning är lite bakvänd eftersom ett av kraven var att ett *kort* tryck på knappen ska hålla reläet i ca: 5 sekunder, det är alltså inte en vippa som efterfrågas och inte heller en funktion där man håller inne knappen tills en konding hunnit laddats... Genom att göra denna bakvända koppling kan man få sina 5 sekunder innan växling sker, med ett kort tryck hinner kondingen ladda ur mot jord. Lösningen är en "quick n dirty" men så vet vi inte heller vad pejlaren ska ha det till?

Jag vet att lösningen är lite bakvänd, men det fanns ingen info från trådskaparen om huruvida det fanns spänning hela tiden, platsbrist, kostnad eller andra designaspekter... Enklast möjliga är väldigt olika från person till person, jag hade nog använd en 555:a för att lösa detta själv, någon annan kanske hade valt en liten PIC/AVR...

Det är alltid lättare om den som söker hjälp kan skriva *vad* en lösning skall användas till. Det kan då vara så att någon redan löst problemet på ett helt annat (och mycket bättre) sätt än trådskaparen har tänkt sig...

/PeterH
Rolf Zetterberg

Jo,nog skulle det vara betydligt lättare om frågaren ger lite mer "kött på benen"redan från början,annars är det ju lätt att vi svävar ut lite i det blå...
Skriv svar