Nik's försök till CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Denna tråd kommer bli spännande att följa! den ser lika vridstyv ut som en billys bokhylla.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

gOry: Det där var väl inte en så vidare konstruktiv kommentar? :humf:
Nik
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 augusti 2008, 14:01:27
Ort: Teckomatorp

Inlägg av Nik »

Här är ganska många okonstruktiva kommentarer, men jag antar att det mesta handlar om att folk tänker en sak och formulerar den tanken ganska "ihåligt", dvs tanken kommer inte med särskilt väl i inlägget.

Här finns dock några guldkorn som jag tagit lärdom av, och som leder till att jag vänder hela skiten upp och ner ;)
Evo 2 kommer väl under morgondagen om jag får tummarna loss...

Ett tips till alla som kommenterar är att motivera era kommentarer. T.ex. om man tycker "den är inte vridstyv" så är ju följdfrågorna, vilka delar exakt man menar och vilka krafter som påverkar. Kan man sedan excellera med räkneexempel på krafter, riktningar och toleranser så är det ett stort plus!

Det är ganska enkelt att ta en av bilderna, klistra in i paint och ringa in specifika områden och lägga till illustrationer på vad man menar om man tycker det är enklare!
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Paint

Inlägg av Morgons »

Okej jag kan se om jag kan hjälpa dig lite.

Börja med att flytta ner Z ledet. det är på tok för långt neranför Y ramen för att bli stabil.
Placera Z centrum på Y axeln.
Ha så litet avstånd från linjär lagret och fräsens huvud. Det minskar vibrationer och du kan vrida upp matningen och ändå behålla fina ytor. Försök att använda profiler på så många ställen du kan, dom är i sin struktur mycket starkare än bara en plan bit.

Du kan ju tänka på att utväxlingen i en M8 gäng stång är väldigt stor så blir inte förvånad om du kan få ett tryck på 50-100kg på fräsen.

Har skissat lite på din bild så du kan se hur jag menar.

Bild
Som initialt test kommer jag använda en dremel-kopia från Biltema, men överväger att köpa en "riktig" spindel framöver efter behov och nya lärdomar!
Tror inte det är spindeln som är problem här... Du ska minska vibrationerna och öka styvheten för att kunna öka ytan/matning.


-----
Jag gjorde bilden klickbar, så den leder till den större versionen.
//Jimmy
-----
Nik
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 augusti 2008, 14:01:27
Ort: Teckomatorp

Inlägg av Nik »

Morgons: Jag läser ditt svar senare och återkommer!

Jag ska precis iväg så jag skickar bara med en kort kommentar upp ett nytt förslag där jag prioriterat att eliminera en del av de långa bitarna (spar på sågandet dessutom vilket är bra!)

Ordagrant, den kommer hamna upp och ner! Tanken är att bygga ett bord under med en kompletterande ställning som man fäster fräsen i. Eftersom bordet byggs utefter de tilltänkta arbetsstyckena så är dimension och form lite flytande. Men beroende på hur mycket plats man har runtomkring fräsen kan man bygga en ställning som är mäktigt triangulerad och mer eller mindre tål en atombomb!

Nog med snack, här är bilderna:

Bild

Bild

Bild

Bild
[/img]

Dimensionerna på "Y-baljan" är samma som innan som en liten referens!
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Inlägg av Morgons »

Okej det ser lite bättre ut... Problemet är att du har alla rörliga delar på ett "stativ". Det kommer bli väldigt svårt och få stabilitet och linjäritet i maskinen.

Om du har ett X-Y bord och Z för sig själv kommer det underlätta en massa. försök öka avståndet på lagrena på fästet mellan Z och Y. Du kommer få väldigt stor brytkrafter där!

Om det glappar tex 1/10mm i varje lager så kommer det slutgiltliga glappet förmodligen bli flera millimeter.

Varför försöker du ha alla rörliga bita på samma konstruktion? För att kunna fräsa stora vikter? Jag har 1.2Nm Motorer och M12 gängstång och har en dragkraft på 40-60kg med alla förluster. Bara en notis.
Nik
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 augusti 2008, 14:01:27
Ort: Teckomatorp

Inlägg av Nik »

Morgons: Den initiala planen var att inte rör på arbetsstycket utan saker runtomkring men det är kanske bättre att vända på det!?
Antar att det inte är några jättetunga saker man kommer ha där ändå...

Så fort jag får lagerna skall jag göra lite mätningar på vilket flex där egentligen är. Kommer bli klart intressant och kanske revolutionerar ideerna fullständigt!
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Själva kulbussningen i sig flexar/glappar inte så mycket även om en sådan bussning är betydligt sämre än en skenstyrning eftersom varje kulas anliggningsyta mot skenan är mycket större på profilerad skena än på en rund stång. Ju fler bussningar du har och desto längre isär du kan sätta dom desto bättre.

Det är snarare stängerna i sig kommer att flexa - och det är mycket mer än du tror... En en meter lång 16mm stång med endast ändstöd kan du säkert böja en eller ett par mm genom att bara trycka på den med tummen. Har du stängerna redan? Lägg upp en en meters stång mellan två brädbitar eller nått och tryck på mitten.

Jag hittade den här sidan och en bit ner finns en kalkylator för att räkna ut hur mycket runda stänger böjer sig. Inte exakt i den upsättningen du tänkt dig men det kan ge en fingervisning.

Och, som andra har sagt tidigare - du får en kraftig hävarmseffekt av det faktum att Z-axeln sticker ut så ut mycket ÄVEN när den är i sitt allra översta läge. Tänk dig själv att Z är i sitt nedre läge, om MDF'en är styv nog så kommer du utan vidare kunna böja X&Y stängerna permanent. Hela stången kommer dessutom att bli som en fjäder eftersom den bara har stöd i ändarna.

Ta en 1m lång bräda, håll den i händerna så den pekar "rakt fram" be sedan någon trycka med ett finger längst ut och försök hålla emot. Testa och fundera sedan om du tror att en 16mm stång pallar det utan att flexa eller böja sig och förbli böjd.

I all välmening,
/Henrik.
Nik
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 augusti 2008, 14:01:27
Ort: Teckomatorp

Inlägg av Nik »

Nej, jag har inte stängerna ännu. Egentligen siktade jag först på 20-25mm men det blev 16mm av nån anledning. Men jag kommer definitivt mäta vad de mäktar med!

Jag vet inte exakt hur linjärlagerna ser ut invändigt heller, anliggningsytan är ju av största vikt när det gäller hur mycket last det kan ta utan märkbart flex.

Men den stora balansgången är ju slaglängd vs stabilitet. Man vill ju gärna kunna fräsa saker som är större än en femkrona ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du missade en del, det är "Slaglängd VS Stabilitet VS Storlek"
Nik
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 augusti 2008, 14:01:27
Ort: Teckomatorp

Inlägg av Nik »

Så sant!!

Satt just och funderade lite kring det där med att ha rörligt bord med arbetsstycke. I princip, om man vill ha möjlighet att ha uppemot 1m breda arbetsstycken (och öppet för fri längd, så som grundtanken varit med mitt projekt) så behöver man ju ha 2m bredd på pjäsen.

Fan detta är inget bättre än bilar, känns som det är idel kompromisser hur man än vill göra :cry:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nope. Nu tänker du "annorlunda" igen. Den blir 1m bred. Längden blir mera, men det är överhänget du ska ha så kort som möjligt.

Kan du inte titta på nån färdig, å låna ideer därifrån i stället. Du kommer aldrig att kunna revolutionera fräskonstruktionerna till det bättre i alla fall.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Om fräsen är tänkt att köra bildelar i aluminium med så skulle jag nog råda dig att byta material hel på fräsen och börja kolla på stål eller aluminium. Dels för att det är lättare att få stabilt och det tål kylvätskor.

Korta ner alla axlar så mycker du bara kan och få fräsen stabil nog att köra i aluminium med, sen använder du din nya stabila fräs till att bygga din stora med och så får du mycket nyttiga kunskaper på köpet till nästa bygge.

För det blir fler byggen det kan jag lova, har man väl börjat så går det inte att sluta har jag märkt...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Börja från rätt ände med din konstruktion.

VAD är det du vill kunna göra som:

1. maxmått på materialet som ska bearbetas
2. vad är det för material som ska bearbetas och här ska det mest svårarbetade ligga som grund

När du har det klart för dig så kan du börja titta på hur maskinen måste konstrueras för att du ska kunna göra det du ställt krav på.

Som det är nu verkar du inte veta vad du vill göra utan har huggit till med nåt som knappast kan fungera till annat än att forma frigolit/modellplaster i bästa fall.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det finns så klart olika typer av skenstyrningar men lite olika profiler etc men här är en extremt simpel princip skiss:

Bild

Kulorna är lika stora i båda fallen men på grund av den profilerade skenan så är anliggningsytan mycket större än på den runda. Har du tittat på runda axlar som har support längs hela längden och inte bara i ändarna? Det finns öppna kulbussningar till sådana.
Skriv svar