Sno ström från tvn via samma scart som man matar med RGB?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zarck

Sno ström från tvn via samma scart som man matar med RGB?

Inlägg av zarck »

Satt ihop en VGA -> SCART RGB kabel från en gammal VGA kabel. Var dock lite för snabb i vändningarna för att först efter komma på att man måste mata pin 16 i Scarten på tv:n med 1-3V och VGA kabeln saknade såklart 5v (pin 9 VGA).
Funderar nu på om det är möjligt att fulhacka detta och sno strömmen från TV:ns Scart?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

zarck

Inlägg av zarck »

Japp, har kollat den (och andra). Och det finns ett par pinnar som kan generera 1V vad jag förstår...
Om nu TVn normalt skickar något på dessa?
och om nu TVn skickar något på dessa när den får input?
Scart ska ju vara bidirectional, sen om hur det är i verkligheten är jag inte alls lika haj på, därav min fråga...
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Får jag fråga vad du har för grafikkort?

Annars kan du göra en VGA -> Scart kabel.
Funkar dock bara till radeon grafikkort och något enstaka annat.
Ingen externmatnign elelr så behövs.

Bara några motstånd kondensatorer vga och scartkontakt och X meter skärmad nätverkskabel.

Finns FAQ på bland annat sweclockers.com i grafikforumet. sök på typ perfekt bild med radeon. där hittar du isf en står tråd om inställningar och allt.

Detta är givetvis om du har ett sånt grafikkort.
zarck

Inlägg av zarck »

Har ett nvidia kort och alla inställningar är klara (och kabeln är klar förutom pin 16 som då behöver 1-3V för att få tvn att förstå att det är RGB signal)

(Och kabeln är en VGA till RGB SCART (med vsync+hsync -> csync konverter))

Problemet är som sagt att VGA kabeln jag valde inte hade pin 9 dragen, dvs den som ger 5V. Annars hade det varit superenkelt att bara koppla 5V med ett motstånd på pin 16 på SCART.

Så det enklaste sättet att reparera min miss vore då att sno den strömmen från SCART:en istället (För att hålla kabeln intakt, Annars skulle jag ju lätt kunna sno 5V från datorns PSU, men det känns som en riktigt ful lösning).

En annan lösning vore att sno strömmen från V-Sync från VGA:n, men det känns som nått som kan ge problem med bildkvaliten. (Finns beskrivet här http://www.nexusuk.org/projects/vga2sca ... vsync/view )
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

En redig fullösning hade isf varit att endast ha batteri eller en transfo som ger ut 5v som matar denna pinne.
zarck

Inlägg av zarck »

Japp, men då är det ju också en riktigt ful-lösning... Därav minna funderingar på att sno strömmen från SCART:en, för kan jag inte lösa det internt i kabeln så kan det likagärna vara. Annars är det väl bara att acceptera nederlag =)
Skriv svar