Min skärm på digitalkameran har gått sönder. Så jag funderar på att koppla på en lite större skärm, så man kan få bättre feedback på hur bilden blev med en gång.
Jag är väldigt dålig på just elektronik, men jag är inte rädd för att prova saker ^^ Bara så vi alla vet hur nivån på min kunskap är
Är det möjligt att koppla på en typ 7" skärm till en digitalkamera?
Den har ju faktiskt video ut, men jag undrar om det går att se realtid när man skall ta bilden. Får kolla det imorgon. Har för mig att man bara kan titta på bilder med video ut.
Vill ju inte hålla på att sätta i och dra ur en kontakt mellan bilder man tar. Måste ju fungera som befintliga displayen. Men men, får kolla på det imorgon.
(engelsk tangentbord)
Det kan vara ganska bra om det funkar.
Man skulle kunna satta kameran pa en lang pinne och dra en sladd tillbaka till en TV. Sa kan man titta pa saker i tranga utrymmen eller uppe pa ett tak. Med fjarrutlosare eller "timer" sa kan man foto nagot ocksa.
Tänk på att video ut är ganska låg upplösning, kan vara svårt att bedömma fokus och liknande. Borde väl vara standard tv-upplösning, 576 pixlar eller nått liknande är väl tv?
Om det är en 1.5" bildskärm som gått sönder så brukar dessa inte för sällan ha en upplösning på 240 x 320 så videoutgången ger med andra ord ut en högre upplösning än den kan visa. Att koppla in en 7" skärm direkt till där den andra satt är bara att glömma men till video ut bör fungera bra.
På http://www.cartft.com hittar du många småskärmar med videoingång bla.
Kanske bygga in i bilen kameran bakåt och skärmen vid instrumentpanelen,
så det blir lätt att backa?