Koppla in A-meter i bil m.h.a Hall-givare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Koppla in A-meter i bil m.h.a Hall-givare.

Inlägg av DjAlbert »

Har kollat runt lite på forumet men hittar ingen tråd som passar, så jag startar en ny.
Har en Amperemeter i bilen, men denna är inte inkopplad men jag skulle vilja ha den inkopplad. Dock vill jag inte göra som bl.a biltema anser; klippa kabeln mellan startmotor-generator o skarva in mätaren där, utan mäta med en hallgivare eller ev. en shunt.

Tänkte då höra med er här om hur jag enklast bygger en krets för att mäta med hallgivare på batterikabeln. Shuntmätning har jag koll på, tror jag...
Tänkte en hallgivare runt kabeln mellan batteriet o plusdosan, sedan från hallen till mätaren, ev. genom nån PIC lr vad som kan behövas för att greja till signalen så mätaren visar rätt. Tror det kommer behövas mer komponenter för att mäta med en shunt än med hall. Vad jag har förstått så ger shuntmätning väldigt låg spänning och behöver förstärkas, medans man med en hallgivare kan göra det med färre komponenter,
eller är det t.o.m så att en vanlig amperemätare för fordonsbruk är så simpel att strömmen rusar rakt igenom den, o på så sätt ger utslag.

Vad säger expertisen ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du tittar på LEM moduler så hittar du bra givare. Beträffande mätaren så får du kanske klippa bort shunten om den är inbyggd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä shuntmätning behöver inga extra komponenter.
de ger ett litet, men dock, med ett vridspoleinstrument fullt mätbart spänningsfall, och eftersom Ohms lag gäller, så kan man mäta ström.
Alla A-mätare för högre strömmar har inbyggd shunt.
Hall-element mätning, kräver mycket extrakomponenter, oftast en uC för att fungera.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Får kolla på det då.
Ska ta isär mätaren och kolla ifall det sitter en shunt där redan, kan jag då alltså ta bort den o koppla t.ex jordkabeln som shunt, eller?

Hade nog inte så bra koll på shuntmätning ändå..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Shunten och visarinstrumentet måste vara anpassat till varandra för att den skall visa rätt, däremot kan du förmodligen flytta shunten till nått annat mer lämpligare ställe.
Du måste dock använda den befintliga shunten, eller skaffa en annan med samma data.

Förstår inte vad du menar med att använda "jordkabeln" som shunt.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Ah, sorry, fick för mig att jag skrev jordkablen mellan batteriet och karossen, men det blev tydligen bara jordkabeln.

Det var alltså minuskabeln mellan batteriet och karrosen jag menade, och det var denna jag undrade om man kunde bruka som shunt, då jag läst detta nånstans, tror det var här på forumet det var nån som hade gjort så i en lösning för att mäta Ah o A i sin båt.

Dock funderar jag på hur dessa A-mätare man köper på t.ex biltema är byggda, för på den från biltema är enda anslutningsalternativet enligt dom själva att kapa kabeln mellan generator o startmotor o lägga in mätaren där i serie. Men dock så har jag ingenstans sett en A-mätare för fordonsbruk som har haft shunt som inkopplingsalternativ.
Har då kollat på dom mest givna ställena för fordonsinstrument typ Mekonomen, Biltema, Stylingbutiken och Blueride. Så jag vet inte riktigt vart man kan hitta ett 52mm instrument med tillhörande shunt. Det är väl ifall man kan köpa ett instrument och räkna sig till lämplig shunt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De A-mätare som säljs av bil-tbh har inbyggd shunt.
Annars kan du köpa ett vridspole och shunt på Elfa
Instrument (50 mV instrumentet)
och
shuntar (50 mV shunt)
Sedan får du välja rätt shunt, beroende på maximal ström.

Under förutsättning att du vet spänningsfallet över "jordkabeln" samt att det stämmer överens med instrumentets behov, så går det.
Dock är det så att spänningsfallet över jordkabeln inte alltid är linjärt med strömmen, då rost och andra oxider i karossanslutningen tenderar att ha slumpvist spänningsfall.

Eftersom du ändå, oavsett hur du skall göra, måste kapa en kabel för att ansluta instrumentet, så förstår jag inte riktigt problemet.
Dessutom är jordkabeln inte en bra punkt, eftersom startströmmen till startmotorn lär steka instrumentet direkt.
Gör som rekommenderat istället.
Skriv svar